Los bericht bekijken
Oud 18 april 2008, 21:33   #13
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Zoals dus eerder aangeduid concentreer ik mij op sectoren, regio's en instrumenten... Dat werd als abstract aangeduid, nochtans is en zal dit DE beste manier zijn om verantwoordelijk (goede risicospreiding, geen goktoestanden) en met groot succes zelf te beleggen. Er zijn altijd sectoren die het goed doen, in opmars zijn, zelfs in dalende beurzen. Kapitaal moet altijd een parking, een thuishaven vinden. Als je daar goed op inspeelt (vraag en aanbod ), door long te gaan in de juiste sectoren/regio's/producten en short in de overgeprijsde sectoren, maak je zeer mooie rendementen.

Het instrument bij uitstek om in sectoren of regio's of producten te beleggen zijn de ETF's. U koopt zo altijd een korf van de belangrijkste en betere bedrijven binnen elke sector, zonder uren, dagen, weken researchwerk te moeten verrichten. Komt in feite neer op een fonds, zonder dat u toetredings-en jaarlijkse beheerskosten moet betalen. Bovendien heb je altijd een direct zicht op de koers van je aandeel etcetc...

Voor meer info rond ETF's http://www.etftrends.com/

Ik ga mij in elk geval onthouden van het belichten van individuele aandelen hier want daar kan ik uiteindelijk alleen maar last mee krijgen gezien mijn functie... Spijtig, had jullie graag een plezier gedaan, maar er zijn altijd mensen die de boel moeten ondermijnen voor anderen en dat risico is het mij niet waard ...

Ik hou het daarom bij de weergave van de sectoren, die we dan wel kunnen overlopen... bij wijze van discussie.... Uw input en ideen zijn bovendien eveneens welkom..



eerste sector waar ik zeer veel aandacht aan besteed:

goudfondsen - goudproducenten en goudmijnen.

Heb dit al eens vluchtig aangeduid een paar maanden terug ergens op de draad over subprime of de rogue trader alert draad...

redenen voor verdere goudstijging: maakt deel uit van de grondstoffen en edele metalen "boom"; safe haven toevlucht (geld moet altijd ergens veilig geparkeerd worden, zeker in tijden van financiele en politieke stress zoals nu wanneer beurzen klop krijgen en er een grootschalig militair conflict om de hoek ligt ); als reserves in de treasury van supermachten (china zal meer en meer goud aankopen zowel als reserve en als industriele grondstof...); de arabische oliestaten trekken uit de usd (ook uit politieke overwegingen) en gaan in goud en eur; goud is eveneens de beste verdediging voor al diegenen die activa in USD bezitten en zich tegen de erosie van de usd willen wapenen, etc,....


Best is fysiek goud aan te kopen, maar de kosten voor bewaring etc lopen dan op en eten uw rendement op. Voor de kleine belegger niet zo toegankelijk dus.

Vandaar, goudaandelen en goudfondsen: twee goede goudkorven zijn: GLD en INIVX (de ticker symbolen zijn makkelijk terug te vinden op google finance, inclusief grafieken en past performance, inclusief links naar websites etc).

Probleem is dat u dient aan te kopen in USD, en de USD daalt... Voor al mijn USD genoteerde aankopen dek ik mij dan in via de USD index te verkopen via aandelen van de RYDEX weakening dollar strategy (RYWDX).. (googlen), maar dit vraagt toch ook enige opvolging...

Andere oplossing is te gaan naar goudaandelen of ETF's in EUR, Canadese of Australische Dollar (CAD en AUD zullen niet snel ontwaarden gezien de enorme vraag naar grondstoffen uit die landen...)


2.) Goudmijnen en mijnontginning algemeen: Gezien de hoge prijs van het goud zullen tal van goudmijnen met hoger gelegen goudaders meer winst maken..., en mijnen met lagere aders worden plots interessant om aan te kopen... vooral canadese, australische en europese. Ik had 1 zuidafrikaanse mijn, maar heb die buitengezwierd na grote frustratie: de prijs van dat aandeel is gezakt gezien de energiecrisis in zuidafrika waarbij mijnen moesten sluiten omdat er onvoldoende electriceit aanwezig was, en omdat er een te groot politiek risico is (als Mandela dood is weten we absoluut niet hoe Zuma en/of Mbeki zich zullen gaan gedragen...)... Zimbabwe ligt naast de deur...!!.


Het beste wat je m.i. hier kan doen is je toeleggen op ETF's en overkoepelende fondsen die niet enkel goudmijnen, maar zowel algemene mijnontginning en commodities benadrukken: je slaat zo meerdere vliegen in 1 klap. DBC en CEF zijn gewoon schitterend...


PS: Goud heeft een formidabele stijging gezien de laatste jaren. Inzake timing, is het nu wat minder duidelijk of we hier (op 920$ /ounce) moeten bijkopen of dat we best wachten tot de neerwaartse correctie wat meer uitgesproken is... Mijn gevoel is dat het "onmogelijke" weer eens gaat gebeuren: we zijn op weg naar 2000 usd...

tot de volgende!
straddle is offline   Met citaat antwoorden