Discussie: AI vs de mensheid
Los bericht bekijken
Oud 11 augustus 2018, 10:22   #107
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
misschien is het gewoon een slecht idee om het de mens als voorbeeld te laten nemen.

Ik meen me die bot nog te herinneren die op 24u racistische praat begon te verkopen, net omdat het leerde uit zijn interactie met echte mensen

Een van mijn douche-gedachtengangen is soms: stel nu dat een advanced alien ras heimelijk op aarde landt om de mens beter te leren kennen. Om dat te doen logt het in op het internet, en gebruikt die hoeveelheid aan informatie om de mens te beoordelen. Zou het dan een positief beeld hebben van de mens? Of eerder omgekeerd?
Ik heb zelf van redelijk dichtbij zo'n bot meegemaakt, Hubert Both. (Ja, heel subtiel.) Hij was losgelaten op de site van de Nederlandse krant de Telegraaf, en scande alle reacties onder artikelen die over een bepaald aantal reacties heen gingen. Dus een paar mensen die rustig het nieuws bespreken neemt hij niet mee, maar honderd mensen die om het hardst schreeuwen dat hierom alle moslims het land uit moeten wel. Toen Hubert eenmaal in reageerstand werd gezet en dus zelf kon gaan posten kwam er dan ook behoorlijk racistische taal uit. (Nou ja, natuurlijk niet altijd racistisch, maar het idee is mensen een beeld te geven van de stijl van de comments, en daar ken ik geen betere kortere omschrijving van. Misschien... bot?) Gebaseerd op alle reacties op de populairste artikelen.

Maar, Hubert begreep natuurlijk niet wat hij zij. Zijn beste en meest begrijpelijke reacties bevatten dan ook de grootste stukken die direct gekopieerd waren. Als je hele zinnen aan elkaar plakt ben je al gauw enigszins begrijpelijk als bot. En ondanks dat je de invoer niet expliciet filtert op "ik wil hem alleen van racistische praat laten leren" voer je zo'n filtering wel impliciet uit door hem überhaupt van internet te laten leren, en van reacties in plaats van artikelen, en en van een krant die fout was in de oorlog (ja, dat getuigd van heel veel klasse, na 3 generaties nog natrappen), en van allen de artikelen waar mensen helemaal los gaan in de comments. De gemiddelde inhoud van menselijke communicatie valt best mee, Hubert Both was ingesteld om de donkere hoekjes uit te vegen. Die aliens gebruiken hopelijk andere protocollen dan dat als ze een beeld van ons willen krijgen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden