Los bericht bekijken
Oud 2 september 2019, 14:20   #69
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat is bewustzijn? Volgens de fenomenologie en het fenomenalisme is bewustzijn altijd gericht op iets en het heeft een intentie (doel of bedoeling). Zintuiglijk bewustzijn betekent bewustzijn van de omgeving. De omgeving wordt ervaren en onmiddelijk begrepen op basis van gekende ideeën.

De bestuurder van een voertuig geeft bewust of onbewust betekenis aan alles wat hij visueel en auditief waarneemt. Elke struik, elk huis, bord, streep op de weg, ander voertuig, voetganger en fietser, diens geslacht, leeftijd, elke wolk, vogel, lantarenpaal, het totale plaatje en het geluid van de auto. Dat is zijn complete bewustzijn. Daarbij hoort ook een oordeel over hetgeen dat wordt waargenomen. De dingen zijn normaal of vreemd, mooi of lelijk of onbestemd, hebben potentie of zijn waardeloos, vriendelijk of vijandig enzovoort.

Daarbij speelt de snelheid van het bewustzijn een rol. Als de omgeving bijvoorbeeld 20 keer per seconde totaal verandert dan zal hij van de verschillende fasen heel weinig waarnemen. Hij is dan niet tot handelen in staat en zal zijn voertuig in paniek stilzetten. Als hij dreigt in slaap te vallen heeft dat een vergelijkbaar effect. Als het een vloeiende verandering van afzonderlijke beelden betreft dan ziet hij een film. Tijd speelt dus een rol.
Een ander belangrijk begrip binnen de fenomenologie met betrekking tot de wereld, is de "leefwereld" (Duits: Lebenswelt). Met leefwereld wordt in de eerste plaats de wereld bedoeld waarin elke mens 'leeft'. De leefwereld is dus de 'achtergrond' of 'horizon' waarin de mens altijd rondloopt en actief handelt. Iemands leefwereld bestaat uit de specifieke manier waarop men de wereld rondom zich ervaart en bestaat. Een mens ervaart zijn huis niet als een hoop bakstenen of zijn dorp niet als een neutrale verzameling woningen, maar verbindt deze steeds met bepaalde ideeën en symbolen. Volgens (de latere) Husserl is deze leefwereld de meest oorspronkelijke relatie die we tot de wereld hebben en gaat deze vooraf aan de wetenschappelijke interpretatie van de wereld, die er in feite parasitair op is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fenomenologie
De ideeën rond bewustzijn zullen wel nog evolueren.

Voor mij is bewijstzijn een vorm van processing binnen het systeem die wat meer energie en nadenken vergen dan onbewuste processen.

Het gevolg is dat we ons van bewuste processen meer herinneren.

Ik ben het ook helemaal niet eens met jouw analyse dat men zich van alles bewust is tijdens het autorijden. Ik kom het vaak tegen dat ik over bepaalde zaken nadenk tijdens het rijden en een half uur later pas besef hoe ver ik al ben. Zodra er zich een abnormale situatie voordoet wordt het bewustzijn ingeschakeld en wordt men weer aandachtig.

Ik sluit niet uit dat een bewustzijn enkel weggelegd is voor systemen met hoge cognitieve kwaliteiten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden