Los bericht bekijken
Oud 19 september 2002, 18:32   #14
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Linkse activisten zijn wel degelijk geïnteresseerd in dat stukje over nieuw-rechts.
Uiteraard, mocht daar geen interesse voor bestaan, dan zou ik het ook niet meer weten...

Citaat:
Blokbuster zullen we het publiceren, er wordt wel eerst een inleiding gemaakt.
Dat stuk over Gramsci mag gerust achterwege blijven, voor een specifiek links publiek is het immers overbodig. Laat me wel eens die inleiding lezen vooraf?

Citaat:
Jonas over Gramsci moet volgens mij wat gekaderd worden, ik ben het er niet volledig mee eens. Er wordt al te veel gesteld dat Gramsci de eerste was om het belang van de bovenbouw te ontdekken in de taktieken van de burgerij. Wie Marx over de burgeroorlog in Frankrijk zou gelezen hebben, weet dat Marx daar ook al een grondig standpunt over had ontwikkeld. Gramsci heeft dat enkel nog wat sterker benadrukt, meer niet.
Inderdaad, daar heb je wel een punt, deze discussie heb ik al eerder gehad by the way. Gramsci heeft nooit willen beweren dat Marx daar absoluut geen aandacht aan heeft besteed. Gramsci maakte enkel duidelijk dat Marx zijn visie op de interactie bovenbouw-onderbouw te strak had opgesteld. Bovendien had Marx slechts sporadische en indirecte kritiek op zijn initiële visie. Dat neemt echter niet weg (de academische wereld is wat dat betreft duidelijk) dat Gramsci dit pijnpunt nader heeft belicht en uitgediept...

Daar ligt de waarde van Gramsci en daarom wordt hij ook omschreven als neo-marxist door de gehele academische wereld.
Jonas De muynck is offline