Discussie: Het Tesla aandeel
Los bericht bekijken
Oud 23 juli 2019, 14:00   #5398
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Je lijkt verrast?
Ze moeten ongeveer $1.4b gross profit uit automotive puren om break-even te draaien.
De ASP's zijn serieus gedaald tav Q4'18. Dus revenue zakt, terwijl het héél moeilijk is om de kost van productie nog verder naar beneden te halen.

Maar, ik zie aan de cijfers (artikel niet gelezen) dat ze geen rekening houden met credits.
Verder heeft Tesla een aardig potje deferred revenue opgebouwd (cash ontvangen in vorige kwartalen, maar revenue nog niet opgenomen in de resultaten) waar Tesla in kan graaien.
Dus in tegenstelling tot de rest van TSLAQ, zie ik ze nog wel in de zwarte cijfers komen.
En de nadruk zal toch op het record van deliveries (wat ze gelijk gaan stellen als bewijs van stijgende demand, maar ik heb al uitgelegd hoe het werkt) en positive cashflow liggen om de vergelijking met Amazon levende te houden (maar wat geen steek houdt).

Q3 gaat dan weer een heel ander verhaal worden. In Q3 gaan ze volgens mij voor een record in productie gaan (geen enkel andere stijging of record zit er in) om inventory terug op peil te brengen (de reden van de positieve cashflow in Q2) en om iets positiefs te brengen ivm de groeithesis.
Maar dan is ook weer GF3 om de hoop bij de bulls in leven te houden.
IMHO is er een extra CUV/SUV achtig model nodig, namelijk de Model Y.

Dat is de enigste echte grote demand lever die ze nog hebben, want Model 3 is als sedan beperkt in afzet. De amerikaan wenst een CUV (zeer populair daar) en wacht er zelfs op.

Hoe sneller de MY in productie gaat, des te beter. Dan kunnen ze groeien (in omzet en in aantallen). Een Tesla truck en camion zullen snel moeten volgen.

GF3 zal voornamelijk de chinese markt aanspreken, maar die is beperkter dan men denkt. Er zijn veel rijke chinezen, maar dat is ook geen oneindige pot aan potentiele klanten.

Een Europese GF in Oost-Europa lijkt me de volgende logische zet. Lagere loonkosten, weinig vakbonden (Musk kennende) en waarschijnlijk mogelijkheid tot forse staatssteun.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden