Los bericht bekijken
Oud 5 februari 2018, 14:54   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
In Nederland heeft men de BPM en dat is een systeem dat weer duidelijk aantoont dat groen = poen.
Nope, dat is wie meer vervuilt = meer betaalt, of een gedragswijziging proberen te bewerkstelligen, en dit vroeg genoeg. En niet wachten tot het niet meer anders gaat, en de achterstand op de buurlanden te groot geworden is.
Naja surrealisme is beroemd door enkele Belgische schilders, maar heeft niets verloren in het verkeer.

NL blijkt dat goed te lukken, wereldwijd -in 2016 al- 2e plaats na Noorwegen.

Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/125601/n...che-autos.html
Uit een rapport van het Internationaal Energieagentschap blijkt dat Nederland wereldwijd op de tweede plaats staat als het gaat om het marktaandeel van elektrische auto's in het desbetreffende land. Noorwegen staat op de eerste plaats.
Wie gelukkiger is met meer bijtelling te betalen moet het dan zelf maar weten. Dus niet bleiten met zweverige bompapraat.

Citaat:
En toch blijf ik erbij dat E-wagens ook ergens hun elektriciteit moeten vandaan halen.
Logisch, alleszins properder als raffinaderijen brandstof uit hun ruwe olie halen.

En dat beetje electriciteit voor dat beetje E-wagens gaat vandaag zeker al gegarandeerd 100%-groen. Die electronen zijn wel niet groen, maar als je een 100% groene stroomleverancier hebt is het in feite wel 100% groen. En het gros van de openbare laadpalen hangen aan groene stroom.

Citaat:
En dat opwekken geeft bijna altijd uitstoot.
Ja, maar welke uitstoot en hoe giftig en hoeveel, en ten koste van wat. Al die olierampen mag je gerust mee incalculeren, ook de gestrande of gezonken zeetankers. Al die vervuilende schepen. De bevoorrading van fossiele tankstations ook, het opruimen van vervuilende tankstations ook, vooral de lekkende. Ook de rampen met brandende tankstations. De oversubsidiëring van fossiele brandstoffen die veel groter is dan de subsidiëring van hernieuwbare stroom.

Citaat:
Dus ergens is het hypocriet.
Dat is nergens hypocriet, aangezien E-wagens bijna 3x efficiënter met energie omgaan dan fossiele wagens.
Livecyclus - dus inclusief productie batterijen - is dat in de regel nog altijd 2x efficiënter (CO2) en dat met vuile stroomopwekking, bvb stroommix-USA. Livecyclus-studies zijn daar duidelijk. Bovendien stoten E-wagens geen directe uitlaatemissies uit, je kunt ze spreekwoordelijk laten rijden in de living, zelfs bijna geruisloos.

Citaat:
Maar ik volg het toch met enige interesse op. Binnen enkele decennia is met een ICE wagen rijden = gemolesteerd worden. Of ze plaatsen je onder de noemer marginaal.
Bompapraat. Niemand gaat je scheef bekijken als je nog met een mooie oldtimer rondtuft, en daarnaast een veel efficiëntere, veel stillere, en veel snellere E-wagen rijdt, waar je nooit meer mee naar een tankstation moet.
Voor de oldtimer is het dan wat zoeken waar je nog betaalbare benzine krijgt.

Citaat:
Er is in dit topic een verwijzing naar autogids. Een tijdschrift waar ik ook op ben geabonneerd. In december stond er wel een heel ander verhaal over de toelevering van elektriciteit in. Kort door de bocht kwam het er op neer dat de grote spelers van elektriciteitsleveranciers zouden gaan bepalen of je E-wagen zou mogen opladen of dat ze deze als hun "voorraad" zouden mogen gebruiken. Nu geen kwaad woord over autogids en Tony Verhelle. Maar zijn visie is al langer niet meer de visie van een echte autoliefhebber.
Wat een onzin, een Tesla of andere mooie E-wagen zijn pas iets voor een echte autoliefhebber, gepaard met de technische vooruitgang van krachtige duurzame batterijen, power = batterijstroom. Dat jij aan vervuilende lawaaierige techniek zoals een verbrandingsmotor die quasi end of life blijft hangen = bompapraat.

Autogids gaat gewoon met zijn tijd mee, jij blijft (nostalgisch) stilstaan.
Bovendien een autotijdschrift voor alle autoliefhebbers (nadruk gids en tijd), niet alleen voor diegene die in de 20e eeuw zijn blijven plakken...

Of wat scheelt er aan de prestaties van een snelle E-wagen, te rap voor bompa? Te stil ofzo?
Of rij jij liever met een stoom- of dieseltrein ipv met een electrische?

Ik ben nochtans al een heel tijdje bompa en "autoliefhebber". Maar ik ga mee met mijn tijd. Een E-wagen en daarnaast een mooie oldtimer (atmosferische benzine) kan perfect voor mij.

Citaat:
Neem enkele autogidsen van 10 jaar geleden en nu. Zijn voorwoorden zijn enorm richting wereldverbeteraar, zeurpiet en manisch depressief opgeschoven.
Ik zou dat abonnement direct opzeggen, foei toch.

Citaat:
Uiteindelijk zal E-rijden het wel halen. Dus de kassa en mogelijkheden voor autofabrikanten zijn weer voor vele jaren gered. En de politiek duwt het in onze strot. Is je ICE wagen nog niet versleten dan heb je pech? Ofwel betaal je je blauw aan taksen ofwel dump je deze richting Afrika en pomp je je spaarcenten in een E-wagen. En als het van Tommelein zou afhangen dan verplicht hij je nog eens om je daken vol zonnepanelen te leggen.

Ik ben of beter was volledig gewonnen om binnen enkele jaren een E-wagen aan te schaffen. Maar hoe langer hoe meer ik er tegen ben en het niet zal doen. Voor de kilometers die mijn vrouw en ik nog zullen doen is het dit niet waard.
Ocharme toch. Als het dat maar is.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2018 om 15:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden