Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2018, 22:43   #31
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.445
Standaard

Vorig jaar kostten kersen bij een kweker naargelang de soort 6-7 euro. Voor zover ik heb kunnen zien, was dat volgens soort, niet zozeer grootte (alhoewel 1 bepalend kan zijn voor 2). De verschillende soorten hebben een hierbij aparte reden: ze zijn rijp in andere periodes (dat is ook zo bij appels en wellicht alles), met als reden dat de kwekers dan niet alle kersen rijp zouden hebben in enkele weken. In de plaats, eerste week die soort, volgende week een volgende, enz.
Fruit is dit jaar wel bijzonder duur. Bijna zoals de jaren nadat de Commies hun Euro munt invoerden. Mijn 2de keus appels bij een kweker waren eind 2016 nog 55 cent de kilo. Ergens midden 2017, oogst begint, werd het 60 cent.
Een maand later, 80 cent. En er begonnen er tussen te zitten met wormgaten, wat eerder nooit was, en soms bijna een derde moeten weggooien, voornamelijk wegens rapper rotten dan eten.
En die "2de keus" laatst stopte, en werd het 1.2 euro per kilo.
Ik ben er toen mee gestopt, en het goedkoopste alternatief is nu wortels, nog altijd 1.20 in Aldi. En zeggen dat die enkele jaren terug nog een halve euro kostte.
Het gehele plaatje is dus wel iets ingewikkelder dan dat.
Of er "super-winsten" mee gemaakt worden heb ik totaal geen idee. Fruitkweek is een nogal arbeidsintensief, belasting op lonen en andere kosten door regelneverij, zijn allicht ook een wegend element.
Aan de andere kant, is de fruitsector ook gesponsord door de belastingsheffers.
Kijk naar de trammelant met Rusland enkele jaren geleden, de kwekers hier vernietigden hele oogsten peren appels enz, zogezegd omdat de vraag uit Rusland door de belastingsheffers sancties wegviel, en de belastingsheffers betaalden (met andermans geld dus) de fruitsector die vernietigde oogsten.
En de EU landbouwsubsidies, zijn zowat het grootste sponsorbedrag van de EU bedragstotaal.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 7 juli 2018 om 22:46.
Erw is offline   Met citaat antwoorden