Los bericht bekijken
Oud 8 augustus 2020, 18:58   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is ruw geschat naargelang uw zware voet en met een zekere tolerantie.
En je moet het selecteren, anders zie je geen fluit.

Bij Tesla zeker ook, zelfs op 2 manieren.

Ik toon die 2 met een vette rode cirkel rond:



1- het nominale bereik (wslk als je normaal doet met normverbruik) wat je dus altijd kunt aflezen.

2- het berekende gemiddeld rijbereik (is juister) als je dat gemiddeld verbruik van de - ingestelde al gereden 30 miles- van 311 Wh/miles aanhoudt
. Op de foto is het verschil 21% met de nominale 251 miles, maar het is ook 19,4 kWh/100 km gemiddeld verbruik dat is al minstens snelweg gereden.

Voor de rest blijf maar negeren wat er staat.

Rij je met navigatie dus met de tripplanner heb je zelfs het nauwkeurig % overschot van het batterijpack als je na vele kms aankomt.

Ik ken geen ander automerk die me op voorhand de liters in de tank gaat voorspellen als ik pakweg 350 km via de uitgestippelde navigatieroute ga rijden.

Het grote verschil mat een ICE is ook nog tussendoor het regeneratief opladen van het batterijpack.
In geen enkele ICE komt er brandstof bij in de tank als men bergaf bolt.

Het momenteel verbruik kan dus bij een EV negatief zijn zoals je aantoonde met je foto, op 2 plaatsen zie ik.



Stel voor je rijdt een alpenpas steeds omhoog ca. 20 km, en je gebruikt je tripplanner helemaal niet. De rest kun je wel denken als je nadien 20 km bergaf kunt rijden. Begin je het een beetje te snappen?
(het mag ook andersom zijn, lol)

De tripplanner kent dat reliëf van de route. Uw projected range instelling weet dat niet.

Vb video downhill:

https://insideevs.com/news/339726/bj...ithout-brakes/
-257 Wh/km momenteel volgens foto boordcomputer, dat blijft verder oplopen hoe langer je bergaf rijdt... na 2 km opgelopen naar -536 Wh/km



Berekening netto efficiëntie op een klein stukje bergaf:

Citaat:
Even if you aren't interested in the test itself, the video is worth watching just for the beautiful scenery.

I tried an interesting challenge: Descend 18 % grade on Stalheimskleiva without using brakes on my Tesla Model X.

Start elevation: 375 m

End elevation: 157 m

Drop: 218 m Potential energy released: 218 m * 2600 kg * 9.81 m/s2 = 5.6 MJ = 1.54 kWh

Energy to drive 2 km very slowly: 120 Wh/km * 2 = 0.24 kWh

Net energy after drive: 1.54 kWh - 0.24 kWh = 1.3 kWh

Energy put into battery: 1 kWh Regen efficiency: 77 %

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 19:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden