Los bericht bekijken
Oud 4 november 2017, 15:31   #5
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Trump is wel zot ,maar een oorlog zal hij niet beginnen.
Het olietijdperk raakt verouderd ,omdat alles en iedereen gericht is op energie transitie.
Dus Poetin en Erdogan mogen het MO hebben om orde op zaken te stellen met
al die jihadisten.
Europa heeft genoeg aan haar zelf en is moe van de vluchtelingen.
Amerika is oorlogsmoe en zal hard moeten werken om haar eigen infrastructuur te verbeteren.
Dus Rusland hebben vrij spel in de moslimlanden ,zowel in Het MO als in centraal Azië.
Rusland vrij spel en de VS oorlogsmoe? Ik zie dat toch enigszins anders. We zitten voorlopig nog steeds in een unipolaire VS gedomineerde wereld op militair vlak. Dat is de sterkte van de VS. 800 militaire basissen over de wereld tegenover een handvol voor Rusland. De VS is een oorlogsmachine die moeilijk te verslaan is. Het probleem is dat een veldslag winnen wel eens de oorlog verliezen zou kunnen betekenen. Ik zie de VS niet als oorlogsmoe als je ziet hoe Trump een verhoging van de militaire uitgaven doorvoert ter grote van het hele Russische defensie budget!

Ik denk dat het de wereld is die oorlogsmoe is. De weg die China voorhoudt is zover aantrekkelijker voor veel mensen dan de destructie weg van de VS. Het zijn vooral bepaalde elites die vrezen macht te verliezen en dus blijven inzetten op het dood spoor van oorlog. De herhaling van oude recepten. Soms kan die waanzin wel eens de overhand krijgen. Ondanks een oorlogmoede wereld.

Europa zou moeten in zichzelf geloven. Het heeft heel wat positiefs te bieden aan de wereld. Door de VS te volgen echter im haar verdeel en heers, goeden tegen slechten, conflict logica zet het zich economisch en geostrategisch aan de kant.

De VS zouden inderdaad beter investeren in infrastructuur, exploratie van de ruimte, alternatieve energieën. Maar er overheerst de angst voor de verandering want de oude weg bracht hen een imperium. En dat willen ze bewaren door de oude weg verder te bewandelen.

Het wordt voor Europa bijna kiezen tussen de toekomst of het verleden. Tussen het openbloeien in samenwerking en handel of een koude oorlogs angst logica. De VS zullen ons het laatste nogmaals willen verkopen, maar ik denk dat we bijna intuïtief weten dat dat slechts tot donkere tijden en afgang zal leiden tenzij voor een egoistische en kortzichtige elite.

Laatst gewijzigd door Bach : 4 november 2017 om 15:38.
Bach is offline   Met citaat antwoorden