Los bericht bekijken
Oud 29 november 2010, 21:42   #48
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
@ Mambo en Paul begrijp me niet verkeerd natuurlijk vind ik die extra BIV ook onzin. Beter is de accijnzen op de diesel aan te passen richting benzineaccijns. (diesel aan de pomp op EU-niveau duurder maken)

Volgens mij gaat dat ook gebeuren want er is binnenkort een EU-richtlijn die de EU-landen dat gaat aanbevelen-opleggen, dit vooral wegens de roet- en stikstofoxides-uitstoot van dieselbrandstof (en niet alleen voor het wegverkeer)

En als dat EU-matig gebeurd gaat er ook geen tanktoerisme plaatsvinden over de landsgrenzen.
zou een goeie zaak zijn voor het milieu. Als die externe kost inderdaad zo inderaangerekend wordt, is het inderdaad tijd dat iedereen ze begint aan te rekenen.

En europa mag gerust inderdaad de concurrentie tussen landen eens opheffen zodat ze in de 'groene 'richting gaan.

Ik heb het al uitgelegd hier, als je morgen de diesel aan 3euro per liter zet, koopt iedereen een 3liter wagen. Daarentegen zolang de diesel 1.2 euro kost, blijven ze 5liter wagens kopen. Mensen willen gewoon 6-10euro per 100kilometer betalen... Onderschat dat niet. Mensen gebruiken echt hun 'onbewuste rekenmachientje'.

Stel dat je morgen het verbruik in 'EURO's zou afficheren op de kilometriek, dan zou je zien dat iedereen bvb rijdt aan zijn marginaal uurloon...
Iemand die 15euro per uur verdient, rijdt met een porsche 160km/u
Iemand die 9euro per uur verdient, rijdt met een golf 140km/u

Nu koopt 30% een milieuvriendelijke wagen, maar met 3euro per liter koopt iedereen een milieuvriendelijke wagen, en zoeken de maniaken de 1literwagen te kopen.

In feite is de accijns niet hoog genoeg, want als je mensen naar een nieuw ecologisch punt wil verschuiven dan moet je die accijns omhoogtrekken.
En waarom moet je dat doen ? Wel doodsimpel je bereid het punt voor in 2020 waar china zodanig de wereldresources uitzuigt dat zij met hun 6liter wagens stilvallen, en wij met ons 3literwagens blijven verderrijden en zeggen no problem mijn auto verbruikt toch niet veel...

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 november 2010 om 21:44.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden