Los bericht bekijken
Oud 15 mei 2016, 22:31   #184
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In je conclusie ga je te kort door de bocht.
Ik ga perfect door de bocht, Wat u hieronder schrijft bevestigt dat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik vind inderdaad dat niemand zich met mijn levenseinde-keuze en de uitwerking ervan zou mogen bemoeien.
En net daarom vind ik zelfs dat de huidige euthanasiewet een stap in de goede richting betekent.
Maar in de uitwerking ervan is nog heel wat weg af te leggen.
Een probleem hoeft dat echter niet te zijn, want eens ik mijn moment gekomen acht, zal ik van mijn absolute recht om er uit te stappen gebruik maken, mét of zonder medewerking van wettelijk daartoe voorziene personen.
Dat is het mooie aan een absoluut recht of een onvervreemdbaar natuurrecht.
Voila, dit is waarom ik uw ultra liberalisme vergelijk met een fundamentalistisch geloof. Wie heeft u het absoluut zelfbeschikkingsrecht gegeven: de natuur. Wat is het verschil met God? Niets.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Why not?
Stel u voor dat we buurmannen de beslissingsmacht geven over leven of dood ... U vindt dat aanvaardbaar? Gewoon al het feit dat uw buurman niet de opleiding heeft om het fatsoenlijk af te handelen. En u na zijn spuitje niet dood bent, maar een plant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Ik vind dat ons zelfbeschikkingsrecht in verband met onze levenseindekeuzes absoluut is.
U ontwijkt mijn punt. Heeft het zelfbeschikkingsrecht geen toepassing op alles? Ook mbt tot het in bikini lopen op de Meir? Vindt u ook niet dat u andere mensen mag oplichten, indien u dat uitkomt?
En heeft een hond ook zelfbeschikkingsrecht? Want als het aan de mens is gegeven, door de natuur, dan heeft een hond het toch ook?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik zou het daarom ook fijn vinden dat overheden en medemensen die keuzes faciliteren en die legitieme keuzes ook legaal maken.
Kan dat niet: so be it.
Ik raak wel zelf aan mijn eind.

Kleine nuance ik vind dat dergelijke legitiem zelfbeschikkingsrecht in een beschaafde maatschappij zou moeten geïnstitutionaliseerd worden.
Net dat maakt het een absoluut recht.
Heel vreemde redenering. Het maakt het een absoluut recht omdat het in een 'beschaafde' maatschappij geïnstitutionaliseerd zou moeten worden?

Maar geen enkel recht is absoluut. Wel, niet in een democratie. In een dictatuur kan dat wel natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Geen enkele legale constructie kan het verbieden.
Dat is onzin. NIETS kan uw denken verbieden. De overheid niet, uw vrouw niet. Marsmannetjes niet, Pinguïns niet. Uw recht om te denken wat uw wil is daarom geen recht. Het is iets wat u doet, net als het bloed dat door uw aderen vloeit.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 15 mei 2016 om 22:42.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden