Los bericht bekijken
Oud 15 september 2020, 08:59   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Hier een mooi voorbeeld.

Er was eens een kip die op het erf van de boerderij rondscharrelde tot ze enkele korrels tarwe vond.

Ze riep haar buren erbij en vroeg van wie die tarwekorrels waren.
Van ons allemaal riepen de koe, het varken en de gans in koor.
We hebben die tarwe van de boer gekregen om op te eten.

Nu riep de kip, ik ga mijn tarwe niet opeten maar zaaien, ik neem daarvoor het hele erf in beslag.

Hella zeggen de koe, de gans en het varken in koor, dat kan je zomaar niet doen, het erf is van ons allemaal. Hier had de kip geen oren naar en ging aan het zaaien.

Om het evenwicht wat te herstellen vroegen de koe, de gans en de kip of ze niet konden helpen in ruil voor een deel van de oogst. Hier wou de kip niks van weten, alleen zou ze veel meer zelf over houden en ondertussen had ze het hele erf ingepalmd.

Laat ons dan tenminste mee helpen om te oogsten vroegen de kip, het varken en de koe …
Niks van zei de kip. Ik oogst alleen en heb dus het recht om te kijken waar ik het beste met de oogst terecht kan.

Nu kwam naar gewoonte de boer eens kijken hoe het met zijn veestapel ging en keek nogal vreemd naar zijn in veld omgetoverd erf. Hij vroeg wat er aan de hand was.

De kip moest toegeven dat ze eigenlijk alles had ingepalmd en bewust had gekozen om zo veel mogelijk winst te maken zonder zich om de andere bewoners van het erf te bekommeren.

De boer zag de bui hangen en op te vermijden dat het varken, de gans en de koe met spandoeken de boel op stelten zou zetten verplichte hij de kip om haar egoïsme opzij te zetten en dus rekening te houden met de andere dieren die evenveel recht hadden op arbeid en een plaatsje op het erf.

Een tijdje later vroegen de buren zich af hoe het kwam dat bij de boer het varken, de gans, de kip en de koe samenwerkten om er voor ieder een beter en aangenamer leven van te maken.


Het verschil tussen ..... vul zelf maar in!

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 15 september 2020 om 09:06.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden