Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2018, 13:31   #32
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik ken de argumentatie voor en tegen statiegeld niet (of toch niet goed).
Ik zie dat er in Nederland een groot draagvlak is voor het behouden en uitbreiden van statiegeld onder burgers. Toch is het tot nu toe niet gelukt om in Nederland het statiegeldsysteem uit te breiden. Ik bekijk de problematiek verder.

Citaat:
Voor- en tegenstanders

In Nederland, maar ook in andere westerse landen zoals Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten zijn voor- en tegenstanders van statiegeld het flink met elkaar oneens. De bovengenoemde tegenstanders van statiegeld ‘gaan de strijd aan’ met voorstanders uit maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke deskundigen en deskundigen uit de afvalsector. Milieuorganisaties zien statiegeld als het meest effectieve instrument voor milieubewust grondstoffenbeheer. Wetenschappers wijzen op milieu- en kostenvoordelen van statiegeldinzameling in vergelijking met andere inzamelmethodes. En recyclingdeskundigen benadrukken hun voorkeur voor schoon en onvermengd ingezameld kunststofafval, zoals dat wordt ingezameld met statiegeldsystemen.


Prof.dr. E. Worrell
"De resultaten van een inzamelsysteem zonder statiegeld (20-30% inzameling) komen niet in de buurt van resultaten van statiegeldsystemen (90-97%). Zij kennen aanzienlijk lagere respons en opbrengst (laagwaardigere vervangingen) en tegelijk kennen zij hogere transport- en schoonmaakkosten." [Universiteit Utrecht, 2010]
http://www.echteheld.nl/standpunten


Ik mis een goede gedetailleerde uitleg over hoe het statiegeldsysteem en zijn hogere recyclage werkt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2018 om 13:36.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden