Los bericht bekijken
Oud 8 november 2017, 14:46   #8
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Het kaartje trekt op niets en is allesbehalve indrukwekkend:

1. Met 2 spoorlijnen vanuit China naar Europa, dat helaas voor hen nog steeds een belangrijke afzetmarkt is voor hun brol, die ergens halverwege Siberië met elkaar verbinden tot 1 spoorlijn ga je het echt niet halen
Vandaar dat het meer is dan enkel dat, zeker? Maar ik snap eerlijk gezegd de transsiberische logica ook niet echt. Dat moet al op een maximum zitten, en Rusland gaat ze echt niet faciliteren in die transit loss-cost.

Citaat:
2. Blijkbaar horen de Amerika's niet meer bij de wereld.
Die snap ik wel; je moet een grote plas voor oversteken. En in een eerste fase willen ze op eigen continent, plus aangelegen werken.

Citaat:
3. De "maritime silk road" zijn gewoon de actuele vaarroutes in het lichtblauw gemarkeerd. Waarbij toch duidelijk wordt dat ze blijkbaar alleen marginale landen kunnen bereiken.
Ze gaan investeren in havens en die connecten met het Afrikaans achterland. Die zullen misschien wel gretig afnemer zijn van al die Chinese goedkope brol. Als je ziet welke markt er is voor afdankers van hier...

Citaat:
4. De "silk road economic belt" is nog hilarischer, het is geen belt als het de meest belachelijke krul moet maken langs Moskou om Poetin toch maar zijn goesting te geven.
Akkoord, economische logica zie ik er niet direct in.

Citaat:
5. Ze gaan wat spoorlijken bouwen in Afrika, daar ga je al land met anderhalf miljard inwoners echt rijk mee worden. Gaan de Chinezen dit trouwens allemaal zelf betalen?
Zie 3, goedkope rommel en masse. En nee, ze voorzien 40 miljard van de 160 voorzien voor een eerste fase. Als ik het goed versta, komt de rest van investment banks, speciaal opgericht.

Citaat:
6. Zelfde met de nieuwe havens, maar dan meer algemeen in marginale landen.
Ik denk dat het gaat over havenakkoorden/ handelsakkoorden; "laat ons onze containers met goedkope brol gemakkelijker afladen".

Citaat:
7. Wat nieuwe gaspijpleidingen in Siberië, ben je er zeker van dat dit niet het plan is van Poetin?
De strategie tav Rusland en India is mistig voor mij. Misschien pass-through afkopen in het achterland van Rusland?

Citaat:
8. Wat willen ze hier mee aantonen? Dat China ligt tussen belachelijk onderontwikkelde landen en dat ze eigenlijk commercieel geen andere weg op kunnen dan Oost-Azië, Europa en Amerika? Daar lijkt het toch op.
Ik denk dat ze niks willen aantonen. Ik denk dat ze aan het investeren zijn op een voor mij onbekende schaal, en verder kijken dan enkel Zuidoost Aziatische tijgers en Australië. Maar ik weet dus niet of het geniaal of riskant is, of beide.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden