Los bericht bekijken
Oud 15 juli 2019, 23:02   #251
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.447
Standaard

Aldi, Melitec, led lamp, E27 fitting. Jaren geleden gekocht. Vandaag de laatste de geest gegeven (ie stoppen met branden). Ik had ze geplaatst op moeilijker te bereiken verlichtingsplekken, denkende die gaan lang meegaan, minder vervangings gesukkel.
Die moeilijker te bereiken plekken zijn ook zelden gebruikt, de lampen brandden dus weinig.
Die van vandaag zelfs hooguit een honderd uur, een zolder waar ik weinig kom en ook maar kort ben.
Wat stond er weer op de doos? 20 of 25000 branduren levensduur?
Niet dus. BROL. Ze hebben nog zo lang niet meegegaan als een gloeilamp.
Net als die parasolverlichtingen van Aldi, hier eerder gemeld in dit onderwerp. Ook nooit eerder zo een rommel gehad. 2 volle prijs gekocht, 4 aan reductie. Van 1 gaf de adapter niks al van 't begin. Ik plaatste er 3 als kastverlichting wegens de 3 spotjes die een grote hoek verlichting maken op korte afstand. Na een paar maand en misschien 20 branduren brandde de helft van de leds niet meer, en de andere helft zwakker in verschillende gradaties.
Aan de andere kant, 20 (!) jaar geleden kocht ik, ook in Aldi, 2 led stralers uit de oude doos. Zo van die individuele leds op een grote rechthoekige matrix montage. Die zijn gemonteerd op de meest gebruikte plaatsen, en branden dagelijks uren. Alle leds branden nog, en even fel als toen. Ze kostten, rond 2000, 25 euro. Zeg maar het equivalent van 50 euro nu. Elektrisch vermogen 3W. Maar ze zijn een veelvoud feller dan IKEA bureaulamp leds (kom je en masse okkazie tegen) van 6 W elektrisch vermogen.
Hetgeen in 2000 als goedkope brol werd gecatalogeerd, is in 2020 als professioneel materiaal gemerkt. De achteruitgang. Vroeger deden ze moeite om iets langer mee te doen gaan. Nu doen ze moeite om iets korter te doen meegaan.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden