Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2007, 13:56   #21
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
zo'n referendum op Vlaams niveau lijkt me uit den boze.
Pff : er zijn zeer veel argumenten om "zo maar" een referendum te verwerpen. Het belangrijkste is de "navelstaarderij" - dit continent staat bol van de "bevolkingsgroepen" die om uiteenlopende redenen staatgrenzen graag zien verschuiven en blijven schuiven tot alles weer bijna is zoals het was. Zelfs onze vriend Bart De Wever ziet Vlaanderen eerder als een europese deelstaat, dan als een "Soevereine onafhankelijke Natie" m.a.w. hij ziet een geleidelijke politieke evolutie waarin grenzen vervagen en er een subsidiariteit is aangaande bestuurlijke beslissingen -
het trekken van grenzen komt dan eigenlijk op de 2de plaats.

Het bepalen van bestuurlijke grenzen is overigens nooit een pure taalkwestie er spelen altijd nog andere socio-economische factoren mee:
"Vlaanderen" als politieke entiteit zal altijd een minderheid "anderstaligen" bevatten, zoals "Wallonië" eveneens onder zijn nationaliteitsdragers (als die er ooit komen) mensen met een andere moedertaal zal kennen.

Ik zou me best kunnen voorstellen dat er in een of andere toekomst gemeentes rond Brussel zijn met een engelstalige burgemeester, waar men
om pragmatische redenen het engels als gelijke ambtelijke taal aanvaardt.
& zolang die gemeente dan "Vlaams " is - waarom niet ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline