Los bericht bekijken
Oud 29 september 2019, 07:56   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
onze politiekers zijn corrupt en het zijn beunhazen,
er is geen controle op Justitie,
vooral op gebied van ruimtelijke ordening heeft de bouwmaffia alles in handen
Dat is geen antwoord op mijn opwerping he. Uiteraard zijn politici "corrupt", maar dat is niet omdat het slechte mensen zijn, dat is omdat corrupt zijn normaal is, en het eerder het idee is dat men niet corrupt zou zijn, dat gewoon van de pot gerukt is.

Maar dan is het ook zo dat als men een kleine groep "lotelingen" aanduidt, die natuurlijk even corrupt zullen zijn, DAT was mijn punt. Als je macht hebt over anderen, is het normaal om die macht te gebruiken voor eigen voordeel. Of je nu aangeduid werd door een verkiezing, of door een lottrekking, of gewoon door afstamming, speelt hierbij geen rol.

Maw, als je een onderscheid maakt tussen een "kleine groep die wetgevende macht en bestuurlijke heeft" vs een "grote groep die daaraan ondergeschikt is" dan is het UITERAARD zo dat die leden van die kleine groep die macht aanwenden voor hun eigen voordeel, nee ? Maw "corrupt zijn". Wie niet corrupt is, is een rare kwiebus, nee ? En de manier waarop die kleine groep samengesteld wordt (verkiezingen, erfelijkheid, loterij) heeft hierbij minder belang zou ik denken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 september 2019 om 07:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden