Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2014, 18:16   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Er is nog meer goed nieuws uit het Zuiden:



http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...n-60-pct.dhtml
Ook een mooi voorbeeld van desinformatie. Men dient natuurlijk dezelfde periode te vergelijken. Tussen januari en mei was de inflatie 56 %, het minimumloon verhoogde met 59 %. De 30 % loonsopslag dient opgeteld te worden bij de verhogingen die reeds vanaf januari toegepast werden. *

In dollars gerekend zien we dat tussen 2007 en 2014 het minimumloon in Venezuela steeg van 286 naar 519 dollar, wat ongeveer op het niveau is van de zuiderse Europese landen die in diezelfde periode slechts een kleine stijging kenden in het minimumloon.

Nu we het toch over 1 mei hebben. De inflatie in Bolivia is rond de 5 % en vandaag werd aangekondigd dat er een loonsverhoging komt van 10 % (jaarbasis beide). Tot nu toe heeft de regering Morales telkens een grotere verhoging van de lonen dan de inflatie weten garanderen. Dit in tegenstelling tot de neoliberale jaren vóór Morales toen we het omgekeerde zagen.

* Ik merk juist dat ik me hier vergis ivm Venezuela. De cijfers zijn van 2013.
Maar ook in 2014 merk ik dat er al een verhoging van 10 % was in het minimumloon in Januari. Ik zou het desnoods in detail kunnen onderzoeken, maar ik verwacht niet veel verschil met vorig jaar.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 mei 2014 om 18:32.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden