Los bericht bekijken
Oud 7 november 2008, 21:55   #211
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Ik heb je al eens een link gegeven naar een tekst van Hans-Herman Hoppe over de gelijkenissen en de verschillen tussen de marxistische en libertarische uitbuitingshypothese. Ik vermoed dat je deze niet hebt gelezen. Op deze link staat een speech online die je kan beluisteren; misschien kan je je hier eens aan wagen. Kwestie van de alternatieven te kennen
Ben nog altijd van plan om die vorige tekst is mee te nemen naar een copy center.

Citaat:
Wel: (1) indien grote machtsconcentraties mogelijk zijn in verschillende productierelaties, (2) indien er groot bewijs te vinden valt dat huidige machtsconcentratie het gevolg is van overheidsinmenging, waarom zou je dan concluderen dat er sprake is van een specifiek kapitalistische machtsconcentratie, terwijl datzelfde kapitalisme over het algemeen geassocieerd wordt met weinig overheidsinmenging?
Dit is wel een hele nieuwe discussie beginnen. Kan interessant worden maar ben nu spijtig genoeg te druk bezig met mijn enorm boeiend en overvol leven te lijden.

Citaat:
Capitalism gravediggers?
De enigste sociaistische website die er tussen zat. En die lijk mij toch nog vrij duidelijk te zijn.

Citaat:
Maar dat vormt toch de introductie van een ander criterium?

Ik probeer juist duidelijk te maken dat dat een nutteloos onderscheid is. Eentje waar jullie hele theorie wel op gebouwd is...
Nieuw criterium? De loodgieter in kwestie vericht geen loonarbeid, evenmin leeft hij van zijn werknemers. Niet direct een cigaar rokende kapitalist dus.

Er zijn veel mensen die nu en in pré kapitalistische samenlevingen niet vallen onder arbeider of kapitalist. Dat lijkt mij toch voordehandliggend. Is het omdat niet elk beest onder de de soort van de rat of de raaf onderverdeeld kan worden dat ratten en raven niet bestaan?












Verder is Wikipedia best wel handig.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 7 november 2008 om 21:57.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden