Discussie: Historische kritiek
Los bericht bekijken
Oud 13 juni 2007, 13:27   #8
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

De gallische oorlogen & Jules Caesar zijn uiteraard goed gedocumenteerde voorbeelden van hoe men van een mythische historische benadering kan evolueren naar een meer wetenschappelijk (& door historische kritiek gefundeerde) geschiedschrijving komt.

Ik, heb de indruk dat U naar een soort kant & klaar recept zoekt om eens en vooral een soort "correcte historische waarheid" te komen. Welaan : die is er helaas niet. Het is met geschiedenis zoals met de wassen beelden van Mme Tussaud - hoe ouder de personages zijn, hoe gelijkender de beelden schijnbaar zijn, maar je mag er historisch kritisch donder op zeggen dat die gelijkenis totaal fout is.

Geschiedenis bevat steeds 2 zaken nl. feiten en motieven. Over feiten komt men nogal vlug tot overeenstemming.. dat de pyramiden gebouwd zijn is een klare zaak : ze staan er. Als Napoleon zijn troepen aanvuurt in Egypte met de woorden dat 20 eeuwen beschaving op hen neerkijken is als tatement te duiden (er zijn historici die deze uitspraak gebruiken om een theorie hard te maken dat in Bonaparte's hersens een idee rijpte om moslim te worden en
een wereldkalifaat te stichten).

Ik heb een mooi boekje van ene Robert Fruin (1823-1899) nl. "Tien jaar uit de 80-jarige oorlog" geschreven in 1857. Een zeer accuraat boekje qua feitenmateriaal, zelfs nogal vrijgevochten van overdreven patriottisme, verhelderend mbt de rol van Elisabeth II en Engeland in de strijd met Spanje.
Maar er staat geen regel in van spijt over de "scheiding der Nederlanden"
een item dat heden ten dage toch zeer dik in de verf gezet wordt.

Ik wil maar zeggen : elk tijdperk, elke politieke overheersende stroming heeft zo zijn eigen invalshoek om het verleden te beschouwen & dat is zeker ook een element van "historische kritiek" nl; het uitfilteren van het eigenhedendaagse standpunt en de evolutie van diverse standpunten in de loop der tijden.

Terug naar de Galliërs : toen Ceasar de belgische stammen letterlijk uitmoordde bestond er nog geen begrip zoals "genocide", wat hij deed was een normale behandeling van volkeren die weigerden zich te onderwerpen,
ik geloof dat gedurende de hele "moderne tijden" tot aan WO II hem dat niemand kwalijk genomen heeft.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden