Los bericht bekijken
Oud 14 juni 2016, 21:33   #62
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse grondwet maar het verwondert me wel dat een Nederlandse rechter de grondwet naast zich kan neerleggen. Enfin ik weet niet veel over Hollanders, mensen die uit de muur "broodje kroket" eten daarvan kan men van alles verwachten.

Wat de Britten betreft zal ik hun beslissing respecteren. Men moet altijd de goede kant zien. Britten hebben van in het begin dwars gelegen dus is het op zich geen catastrofe dat ze er uit gaan. Het kan een opportuniteit zijn voor Europa. Mijn bedrijf heeft een goede export naar UK, ik lig er echt niet wakker van tenzij het pond keldert natuurlijk.
Dit komt vanuit de historie. Beide landen kennen geen grondwettelijk hof.
Dit is uitzonderlijk in de EU. Het is Nederlandse rechters zelfs expliciet verboden te toetsen aan de grondwet.

Sinds de EU, Britse en Nederlandse rechters kennen geen nationale juridische raadgever (ze kunnen niet terugvallen op de grondwet), moeten ze dus terugvallen op het Europese Hof, wat hierdoor een soort van grondwettelijk hof is geworden.
Er zijn dan ook geen twee landen die zo vaak om advies vragen als de Britten en de Nederlanders.

In de beleving van de Britten en de Nederlanders wordt het recht nu (van buiten) opgelegd ipv dat recht als het ware een gift zou behoren zijn ten dienste van bevolking.
Een rechter was onafhankelijk, expliciet verboden te toetsen aan de grondwet, moet zich nu toetsen aan het Europese Hof.
Een rechter was in staat de Nederlander altijd nog te kunnen beschermen, maar gaat nu niet meer

Bovenstaande is iets wat de twee oudste democratiën nooit gewild hebben.
Het druist totaal in tegen soevereiniteit en onafhankelijkheid bij beide landen

Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 juni 2016 om 21:56.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden