Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2017, 12:04   #50
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
(Rustig dagje op het godsdienstforum. Ik begrijp het wel, aangezien religie bulshit is kan je er er geen eer mee behalen en je kan in die discussie ook nog builen oplopen.)

Ter informatie:
De eo NL 2 is een programmaserie gestart met als titel "waarom zijn wij op aarde?' Het wil de vraag vooral wetenschappelijk benaderen. Kan men het bestaan van leven en intelligentie wetenschappelijk en reductionistisch verklaren? De eerste aflevering vond ik interessant.
David concludeert dat niet de gelovige wetenschapper Ard, maar hij zelf een probleem heeft. Hij gelooft wel dat het leven betekenis heeft, maar kan dat niet wetenschappelijk verklaren. “Als je gelooft dat God bestaat, is het geen enkel probleem aan te nemen dat het leven betekenis of doel heeft. Het wordt pas problematisch als je niet gelooft in God en wetenschappelijk reductionisme omarmt”, stelt David. “De zin van ons bestaan is namelijk niet af te leiden uit de moleculen waaruit we zijn opgebouwd. Het geheel lijkt meer dan de som der delen.”

'Waarom zijn wij op aarde?' verschijnt op zondag 4, 11 en 25 juni en 2 juli om 19:15 uur op NPO 2.
Ik weet niet of een gemiste uitzending nog ergens te zien is. De aflevering van The mind of the univers die er na kwam sloot er mooi bij aan.
Tja, de waarom vraag is natuurlijk een idiote vraag. Men zou evengoed kunnen vragen waarom bestaat Mars, waarom bestaan de Alpen, waarom is pi 3,1415...., waarom bestaat er überhaupt iets?

Maar neen, deze vragen hoor is zelden. Men gaat voor dergelijk zaken nogal vlug terug grijpen naar vragen zoals: Hoe is Mars ontstaan, hoe zijn de Alpen ontstaan, ... En voor pi stelt men zelfs die vraag niet, het is er gewoon altijd geweest en zal er altijd zijn.

Maar voor onze aanwezigheid moet er toch absoluut een waarom vraag gesteld worden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden