Los bericht bekijken
Oud 8 juli 2014, 06:25   #320
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik twijfel niet aan de motivatie van Geens, het ACW en CD&V om een spitsvondige oplossing te verzinnen die of onder de radar blijft van Europa, of op de goedkeuring kan rekenen.

Maar het probleem is tweeledig.
Hoe kan je een regeling uitwerken op maat van een aantal aandeelhouders EN vermijden dat andere aandeelhouders in andere dossiers niet hetzelfde kunnen bekomen?

Het probleem is dat je dat laatste pas weet als het getoetst wordt voor het Europees hof.
Dat is een verdomd groot risico.
hamac is mijn dubbelnick niet, maar ik zou identiek hetzelfde geschreven hebben.

Dat de POLITIEKE wil er is bij de CD&V, en dat de SP.a mee in de koehandel zit, dat wil ik allemaal wel geloven. Dat ze nog liever hun moeder in brand steken dan met lege handen te staan tegenover de kern van hun leden die ze zelf in 't zak hebben gezet, wil ik allemaal wel geloven. Moest het laatste juridisch woord van een Belgische rechtbank zijn, dan zou ik geen 10 minuten twijfelen aan het akkoordje dat met de rechters (villaatje in Toscanie of zo ?) zou gesloten worden. Maar hier is de laatste rechter het Europees hof. Ik denk NIET dat de CD&V daar zoveel vat op hebben.

En zoals hamac zegt, er is geen speld tussen te brengen dat die mensen aandeelhouders zijn. Hoe ga je een regeling uitwerken die stand houdt voor het Europees hof, en die specifieke aandeelhouders op kosten van de belastingbetaler van hun verlies vergoedt, en alle andere aandeelhouders niet ?

Enig houvast: het waren aandelen die niet op de beurs verhandeld werden. Maar dat is een mop, he. De aandelen van Dexia waren wel op de beurs verhandeld, en aangezien 90% van de portefeuille van die cooperatieve uit Dexia aandelen bestond, waren dat dus Dexia aandelen. Want anders ga ik gelijk welke cooperatieve oprichten, die aandelen laten kopen van gelijk welk risicovol bedrijf (het mijne !), en hup, ik heb staatsgarantie
Dan ga ik gerust failliet, maar krijg alles terug van de staat via mijn eigen opgespaarde aandelen in mijn cooperatieve

Komaan, geen enkele serieuze rechter (dus misschien niet een Belgische) die lacht die koehandel weg op 5 minuten he. Of erger, hij kent het toe, aan iedereen !
patrickve is offline