Discussie: Hollanderhaat
Los bericht bekijken
Oud 8 februari 2021, 22:53   #643
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Hollanderhaat heeft nog nooit op zo'n laag pitje gestaan als vandaag. Wil natuurlijk niet zeggen dat de meeste Belgen in dezelfde staat willen leven met Noorderlingenm wegens culturele en staatskundige verschillen. Al acht ik dat scenario niet onmogelijk ooit.

Wat interessant is. De laatste jaren is men in Vlaanderen meer en meer in Nederland geïnteresseerd. Of ik heb meer contract met zulke Vlamingen tegenwoordig, dat kan ook.

Ooit komt de dag dat er meer Belgenhaters zijn in Nederland dan Hollanderhaters bij ons. In zeker opzicht valt het met beide fenomenen reuzemee. Een bepaald soort Nederland kan wel eens zich superieur voelen en zuurder worden bij het horen van een Belgisch accent, op basis van vooroordelen. Nooit iets van aantrekken. Een Nederlander kan beter ook zo omgaan met Vlamingen die hen nors bejegenen. Na een tijdje draaien zulke individuen vaak bij en sowieso zijn er miljoenen andere mensen.

Het is ook vaak geen haat. Bijvoorbeeld een Hollander die nooit een Belg hoort in zijn dagelijkse leven en een zekere bekrompenheid bezit op basis van vooroordelen. Ze bestaan ook net zoals bij ons vice versa. Als je een Hollander benadert kan je door sommigen soms koel bejegend worden omdat je Belg bent en Belgen voor hen rare zuiderlingen zijn, ook al is die vrolijker tegen andere Hollanders die hij/zij meer gewend is. Dat heb ik soms ook toch meegemaakt. Dat was zo op mijn vorige werk. Een Dordtse collega die zo was. Het duurde een maand ofzo en dan legde die uit waarom die zo deed (mijn accent was onwennig voor hem) en vertelde hij me dat zijn mening over Belgen fel verbeterd was dankzij mij.

Ook ooit eens een vriendin gehad uit Maassluis. Ik werd in het begin steeds uiterst koel bejegend en kreeg vaak korte antwoorden als 'ok' of 'fijn'. Pas toen ik het begon op te geven deed die normaal tegen mij. Erg bijzonder. Dat was een initiële koude douche, en sowieso trek je je dat niet aan als man. Kan vooral daaraan gelegen hebben eerder dan mijn afkomst.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 februari 2021 om 23:10.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden