Discussie: Hollanderhaat
Los bericht bekijken
Oud 4 april 2021, 15:03   #654
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zo is het maar net.

Wat me ook in het oog was gesprongen was één HLN-reactie. Die persoon beweerde dat enkel in de grensregio men echt AN praat en dat die taal vreemd is buiten die streek (niet echt akkoord). Een ander opperde dat de staatsculturele verschillen erg opvallen in juist die streek. Ja en nee.
Essenaren in de Noorderkempen spreken zelfs vaak dialect, maar hebben minder moeite met 'je', 'jou' en 'nou' (al schrijven ze liever 'naw' en is het een andere 'nou', al is het wellicht een Hollandse invloed via-via overgenomen van Noord-Brabanders en daarna vervlaamst). En er is inderdaad een duidelijk verschil met die van Nispen en Roosendaal, maar met goede verhoudingen wat uiteraard zich niet vertaald in Grootneerlandisme per se. Het is ook geen contradictie om als Belgisch-gezinde goede banden met Nederland na te streven, hé.
Ik moet u eerlijk bekennen: dat ‘je’, ‘jou’ , ‘jullie’ en ‘nou’-gedoe stoort me mateloos. Het komt neer op het verpatsen van onze Vlaamse taal. Maar daar gaan we nu niet meer over beginnen. We hebben het er al genoeg over gehad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2021 om 15:04.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden