Discussie: Hollanderhaat
Los bericht bekijken
Oud 4 april 2021, 15:06   #655
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik moet u eerlijk bekennen: dat ‘je’, ‘jou’ , ‘jullie’ en ‘nou’-gedoe stoort me mateloos. Het komt neer op het verpatsen van onze Vlaamse taal. Maar daar gaan we nu niet meer over beginnen. We hebben het er al genoeg over gehad.
Ik zal zelfs iets erbovenop doen. Ooit had ik een Rotterdamse collega die net hetzelfde sprak als Bas van Toor. Grappig, maar moeilijk serieus te nemen. Soms komt het Hollands mij als 'clownesk' over, maar dat komt misschien ook mede door Bassie en Adriaan.
En ik begon me ook te ergeren aan een Zeeuws-Vlaamse collega die een soort nep-Hollands bezigde, maar een erg stereotiep truttig Hollands van het type dat als ik dat accent nabootste ik als Hollandofoob zou afgeschilderd worden. Ik stoorde me daar ook mateloos aan.

Interessant, want vaak vind ik Hollands gebezigd door echte Hollanders juist een charme hebben.

Wat ook interessant is. Ik had een Zeeuwse collega die erg veel weg heeft van een ruige visser en die ervoer ik als erg intimiderend in het begin. Zijn accent, zijn botheid, zijn strenge blik. Daarmee kwam ik op het einde wel redelijk mee overeen ook al werden we nooit goede vrienden. Hij had ook een haat-liefde verhouding met Belgen zijnerzijds.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 april 2021 om 15:14.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden