Los bericht bekijken
Oud 11 december 2008, 13:09   #11
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

[QUOTE




Het spijt me echt, maar in mijn ogen is dit een opeenstapeling van one-liners - ik zou niet weten hoe ik een antwoord kan formuleren.[/quote]

Simpel : ook aan een BROV zijn nadelen verbonden :
te weten :

vertraging van besluiten ; te veel focus op zaken die "toevallig " aktueel zijn ;
problematische zaken zoals grenzen ; mogelijke conflicten met "de rechtstaat".

Zijn dit on-liners ? Ik dacht het niet : het aspect "vertraging" wordt bewezen door het feit dat Zwitserland inderdaad 60 jaar nodig had om te besluiten bij de UNO toe te treden. Kan men het invoeren van Zigeuner, Joden, Negervervolgingen bekomen via een BROV ? (Conflict met de rechtstaat).

Ik ben in een wijkcomité, één van de leden wilde een actie voeren tegen het
instellen van een bushalte voor zijn deur.. conflicten ivm met de aanleg, uitbreiding enz. van luchthavens, zeehavens, spoorwegen, autosnelwegen
enz.. zijn schering en inslag. Zonder bij voorbaat te stellen dat alle uitbreidingen nuttig of overbodig zijn is hier toch een hoog gehalte aan expertise nodig die een "volksraadpleging" zou moeten voorafgaan en eerder een samenwerking tussen de representatieve vertegenwoordiging en de bevolking vooropstelt dan een loutere besluitvorming door volksraadpleging.

In het algemeen wil ik wel stellen dat er tussen de uitslag van een BROV en een stemming in een representatieve vertegenwoordiging meestal geen wezenlijk verschil mag zijn. Indien er zich zulke verschillen manifesteren manifesteert zich immers de beruchte "kloof" tussen burger en politiek en moet de resp. de politieke partijen hieruit lering trekken zodat die kloof verkleint. Het stellen dat er een doorlopend conflict zou zijn tussen een BROv
besluitvorming in vergelijking met een besluitvorming door repreresentatieve vertegenwoordigers is ondermijnend voor de bestaande democratische rechtstaat. Het tegendeel is een opvatting waarin een BROV raadpleging
een toetsteen is voor de representatieve vertegenwoording, een aanvulling
om precies een voortdurende dialoog tussen politieke en burgers in stand te houden.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden