Discussie: Trump POTUS 2016!
Los bericht bekijken
Oud 15 november 2016, 14:20   #654
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
ik geloof nooit in complottheorieën.
Ik geloof ook niet in "klassieke" complot theorieen, ttz, een klein aantal mensen die in een achterkamertje snode plannen smeden en ganse bevolkingen en administraties om de tuin leiden.

Maar ik geloof wel in "emergent properties" van administratieve systemen, die hetzelfde effect hebben ook al zijn er geen "slechterikken" die ooit een "complot" hebben opgesteld.

Ik denk dat vele administratieve structuren zulke verschijnselen vertonen, waar gans het systeem het omgekeerde doet waar het voor bedoeld was, omdat iedereen in dat systeem ergens een klein beetje "zijn voordeeltje" heeft gezocht. Dat is niks anders dan spel theorie.

Als je een "Bijbels" voorbeeld wil, neem de parabel van de bruiloft waar iedereen een fles wijn in een grote ton zou doen. Uiteindelijk blijkt dat de ton water bevat. Dat is perfect normaal, een voorbeeld van Nash evenwicht.

Ik denk dat ik een ander heel duidelijk voorbeeld heb van zo een systeem, het Franse openbaar onderwijs. Gedurende ongeveer 30 jaar is dat systeem elke vorm van efficient onderwijs aan het kelderen, en elke vorm van "gelijke kansen" aan het dwarsbomen. Dat komt een zekere elite goed uit, maar ik denk niet dat die elite dat "organiseert in een achterkamertje". Ik denk dat gans het systeem zo werkt, dat hoe meer ze zeggen dat ze de kwaliteit van het onderwijs willen "verbeteren", hoe meer ze het spel omzeep helpen ; hoe meer ze stellen dat ze kansengelijkheid willen promoveren, hoe meer ze ongelijkheden en verschillen veroorzaken. Zonder dat iemand dat eigenlijk beslist heeft, maar omdat iedereen op zijn eigen niveautje in dat systeem, zijn voordeeltje zoekt en dus "een beetje" ingaat tegen het officiele discours, en "een beetje" plezier wil doen aan de corrupte chef.
Ik neem gewoon het Franse openbare onderwijs omdat het een systeem is dat ik goed ken, en waarvan ik duidelijk kan zien dat het helemaal in de soep draait.
De Soviet unie is een ander voorbeeld. Ik denk niet dat er iemand in de administratie van de Soviet unie wilde dat het spel niet werkte. Maar het werkte niet. Omdat elke kwiebus op zijn niveau zijn klein voordeeltje zocht.

Dat maakt dat het gans systeem als een monster werkt, en het tegenovergestelde doet van wat het verondersteld is te doen ; in het voordeel van een zekere elite, en bijzonder efficient in het bestraffen van zij die de pijnpunten duiden, en het ding willen verbeteren.

Citaat:
u ontkent het daglicht. Er zijn politici die inspelen op de lagere emoties van de bevolking. En met 'lager' bedoel ik de parasitaire gevoelens die er altijd zijn.
Een goed voorbeeld is de muur die Trump wil bouwen, en die betaald gaat worden door de Mexicanen. Sommige mensen zijn heel egoistisch, en dat speelt daarop in. Andere mensen zijn minder egoistisch, en die denken: als ik iets bouw, betaal ik er zelf voor.
Iedereen is egoistisch, maar er zijn er die leper zijn dan anderen, en het beter kunnen wegsteken. Mensen die voor egoist doorgaan, zijn gewoon minder goed in het hypocriet verbergen van hun egoisme, en denken niet na over hoe ze het meeste uit de anderen kunnen halen.

Trump heeft gewoon over die muur gepraat omdat hem dat stemmen opleverde. Als hij over frieten had moeten praten, dan had hij dat gedaan. Hij heeft gewoon gezegd dat de Mexicanen het moesten betalen omdat dat stemmen opleverde.

Nu, gij hebt misschien ook muren rond uwen hof, he. Persoonlijk denk ik dat het een dom idee is, maar ik vind daar niks "immoreels" aan. Het is gewoon geen efficiente manier om mensen te beletten van te komen. Hen laten aflappen door het volk, eens ze ter plaatse zijn, is veel efficienter.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 november 2016 om 14:30.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden