Los bericht bekijken
Oud 2 oktober 2017, 12:55   #7138
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Goed dan, ik herhaal, graag hier ook zo'n kapitalisme, te beginnen met nationaliseren van alle banken en de voornaamste bedrijven, en een veel sterkere rol van de overheid in de economie. De laatste keer dat China echt kapitalistisch was, was in de jaren 40.

Forbes: China Is Not A Market Economy Yet, Let's Not Kid Ourselves

https://www.forbes.com/sites/douglas.../#83e6a785a51e
Met andere woorden: De vrijheid van de burgers afnemen en hun als gevangenen in de enige drie grote staatsbedrijven laten werken.

Integendeel! Hoe meer (prive) bedrijven hoe beter!

Wat voor nut heeft het leven nog in een wereld zonder concurrentie? Handelen creëert waarde aan onze levens. Het is het basisprincipe van economie. Als ik u 100 euro moet, jij moet Jan 100 euro en Jan moet mij 100 euro... Dan lijken die transacties nutteloos, maar niets is minder waar. Die transacties leiden tot het draaien van economie, het bevredigen van behoeften. Wat ga je overhouden als je dat afneemt en er 1 groot bedrijf van maakt waar iedereen ja moet knikken en met een grote glimlach en een notitieboekje en een pen achter de grote leider moet huppelen?
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden