Discussie: Yserwaecke 2017
Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2019, 21:05   #599
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

[quote=geertvdb;8520752]Ironie is geen leugen. Mijn kinderen hadden dat al door rond 4 jaar.
Google nog eens 'irony' en 'Oscar Wilde'.


Ge hebt dit geschreven: #420
De discussie daarover begon toen iemand aanhaalde dat de nazis burgers doodschoten in Aarschot, na een aanslag op Duitse officieren.

(Maar, er is nooit een aanslag gepleegd tegen de Duitsers in Aarschot. Zelfs het woord aanslag is een leugen. )
Ook in post #435
Idd, dat is ‘normaal’ in oorlogstijd en verzetslieden wisten ook dat er represailles zouden volgen tegen onschuldige burgers, na hun aanslagen tegen de bezetter.


Opgepast!!! Gelieve te stipuleren of het WO1 of WO2 betreft.
Er zijn wel in WO1 aanslagen gepleegd door het verzet.
Vanop de kerktoren in Rillaar (Aarschot) werden twee Duitsers te paard neer geschoten waarvan ene terug gevonden werd met afgesneden vingers om zijn sieraden te kunnen roven. Gans de bevolking van dat dorp heeft trouwens in de afgesloten kerk gezeten die de Duitsers dreigden in brand te steken. Een vrouw die een Duitser als lief had heeft bekomen dat dit niet gebeurde. Zij is na de oorlog vele malen verkracht als dank.
In WO2 werd een Duitser doodgeschoten in zijn jeep op de steenweg tussen Leuven en Diest. Die jeep werd geplaatst op het erf van mijn vader.
Het gevolg was dat hij onder een kogelregen moeten vluchten is en bijna de ganse resterende oorlogstijd verdoken heeft moeten leven op een afgesloten boerderij in Limal. Bovendien was hij ook werkweigeraar. Dat volstond dus om voor zijn leven te vrezen.
De afgeschoten commandant in Aarschot zelf werd volgens niet bewezen bronnen geliquideerd door ontevreden Duitsers zelf.
Als er gezeverd wordt over verzwegen plaatselijke oorlogsfeiten moet men zich eerst documenteren. Alvorens er weeral fake nieuws over te vertellen op dit forum. Maar deze vaststelling is niet uitzonderlijk.
Over gebeurde feiten die nooit zijn goed te praten en het leven van burgers in gevaar brachten wordt er na de oorlog zedig gezwegen of gelogen.
Waarom die Duitse jeep bij mijn vader bij nacht op het erf terecht kwam heeft mijn vader mij ook verteld. De witte brigade stal bij nacht ook varkens en toen dat mislukte werd de moord op mijn vader beraamd.
Maar zoiets komt niet in de geschiedenisboeken. Hadden de zwarten er wel in geslaagd dan werd het zeker na de oorlog vermeld in de plaatselijke geschiedenis. Ook mijn peter; broer van mijn vader; moest op de vlucht.
Hij werd dwars door zijn voet geschoten.
Ik ga jullie niet verder vervelen met oorlogsgeschiedenis.
De oorlog is voorbij. Laat ons er beter over zwijgen. Soms gebeuren er zaken die beter het daglicht niet zien. En die met graagte door alle betrokken partijen zelfs nu nog worden misbruikt.

Laatst gewijzigd door werkman : 25 augustus 2019 om 21:16.
werkman is offline   Met citaat antwoorden