Los bericht bekijken
Oud 10 november 2002, 16:47   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Bouwen in uiterwaarden deden ze in Nederland vroeger ook, Stefanie. Tot de overstromingen halverwege jaren 90, toen veel huizen onderliepen en mensen geëvacueerd moesten worden. Nu worden de uiterwaarden weer opengelaten of teruggegeven aan de rivier en zijn er overstromingspolders aangewezen voor het geval de rivieren het water echt niet meer aankunnen. Het schijnt dat ze het concept nu ook willen toepassen in Tsjechië en Duitsland.

Die lintbebouwing is inderdaad wel storend, omdat je weinig meer van het landschap ziet. Ik verbaasde mij erover dat bijv. langs de weg tussen de Nederlandse grens en de Kalmthoutse Heide (ik heb familie wonen in de buurt, aan Nederlandse kant , vandaar) nergens de bebouwde kom echt ophoudt, ook aan de rand van de heide niet.

Ik heb die reportage ook gezien, dat ging over Schipluiden, een beetje bij mij in de buurt (net te ver om te fietsen). In die regio van Zuid-Holland is het nog het enige groene gebied inderdaad. Het bijzondere van Schipluiden is dat het een van de weinige dorpen is zonder grote nieuwbouwwijk(en), die sinds de jaren 60 overal worden gebouwd en waar ik zelf helaas ook in woon.

Toch is het is eigenlijk bijzonder dat er nog vrij veel open gebieden zijn als je weet dat de bevolkingsdichtheid van Zuid-Holland 1185 inwoners per km² is (vergelijk provincie Antwerpen: 575 per km²). De theorie in West-Nederland is altijd een hoefijzervormige 'Randstad' geweest (als je een atlas hebt: Dordrecht - Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden - Haarlem - A'dam - Hilversum - Utrecht) met in het midden een open gebied dat het 'Groene Hart' wordt genoemd (gebied rond Gouda, Woerden en Alphen a/d Rijn). Helaas worden aan de rand van het Groene Hart steeds meer nieuwe woonwijken gebouwd, maar met de trein tussen Rotterdam en Utrecht reis je nog continu door grote open weilanden.

De problemen met asielzoekers die je noemt zijn nog een overblijfsel van de oude immigratiewetten waarbij mensen jarenlang op een definitieve uitspraak moesten wachten en dan nog eindeloos konden procederen tegen hun uitzetting. Gelukkig is er nu een striktere wet waarbij binnen 24 of 48 uur wordt besloten of iemand voor verblijf in aanmerking komt en mensen daarna ook niet zo lang in onzekerheid blijven. Maar vluchtelingen die er niets aan kunnen doen dat ze niet weg kunnen, moeten natuurlijk worden opgevangen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden