Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2018, 11:25   #17
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het water verdampt ook en de planten aan de oppervlakte gaan ermee lopen. Wanneer het maar een paar enkeling betreft die het enkel voor particulier gebruik oppompen, zal de invloed wellicht verwaarloosbaar zijn. Wanneer meer en meer mensen in een dichtbevolkte regio dit gaan doen, stelt zich mogelijk wel een probleem.
Natuurlijk gaan mijn planten met een gedeelte lopen. Maar die planten zuiveren wel de lucht die gij inademt. Ik zie dus geen probleem.
Daarbij komt dat ik tussen Maas en kanaal woon. Daar is nog water genoeg.
En zoals ik al eerder schreef, en TAVEK beaamde: in het naburige Eisden, maar ook Leut en Meeswijk moet men constant water oppompen anders lopen die dorpen onder water. Dat is een gevolg van de mijnverzakkingen, waardoor delen van deze dorpen meters lager zijn komen te liggen.

Citaat:
Eisden-Dorp is de enige plek van het mijnbekken waar de mijnverzakking echt zichtbaar is', duidt Frank Jaspers de opzet van het Kruinenpad waarvoor hij als dorpsbewoner én als architect verantwoordelijk voor is. 'Je wandelt tien meter hoog, boven een verzakt groengebied, overigens ontoegankelijk omdat het een waterwingebied is dat meer dan half Limburg van drinkwater voorziet.'
bron: https://www.standaard.be/cnt/gb1ttnam



llustratie van de grondverzakking in Eisden als gevolg van de steenkoolontginning. Het huis lag ooit op hetzelfde niveau als de reling.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eisden...8_17-45-31.JPG

Het geboortehuis van mijn vader lag ook zo ten opzichte van het kanaal.

Als ge weet dat mijn grondwater ong. 7 tot 8 meter diep zit kunt ge u misschien iets voorstellen wanneer het oppompen van grondwater stilgelegd wordt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 juli 2018 om 11:26.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden