Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2018, 12:41   #19
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ken twee tuinplantenkwekers en die vertellen me dat ze opgepompt grondwater niet kunnen gebruiken om te sproeien. De ene zegt "te zout" en de andere "kalkspikkeltjes op de bladeren".
Er zullen natuurlijk wel (veel) andere zaken zijn waarvoor je zulk water wel kunt gebruiken.

Maar particulier gebruik is, naar mijn aanvoelen, zo beperkt qua impact op het peil van het grondwater, dat niemand zich daar zorgen over zou moeten maken.

Landbouwgebruik of industrieel: dat is wat anders.
Reken anders maar eens uit op een veld van 1 ha, als het daar 5mm per m2 regent, wat dat vertegenwoordigt.

Ik moet ook altijd kijken als er een bouwrijp perceel droog getrokken wordt, hoeveel water men gewoon in het riool laat lopen. Tuurlijk is dat water capteren economische nonsens.
Alles heeft zijn invloed in extreem droge periodes en dit is alvast een voorbeeld van hoe het niet moet. Bovendien neemt de omvang van het probleem alleen maar toe.

Het is wel zo dat het verbruik van particulieren heel klein is t.o.v. professionelen, doch kleine beetjes maken veel. Ik heb een buur die zo’n put heeft ( niet aangegeven uiteraard ) en die dag in dag uit zijn gazon ermee besproeit in dit weer.

Degenen die deze putten plaatsen zouden dit verplicht moeten melden en men zou ook het verbruik moeten registreren zodat men het verbruik exact in kaart kan brengen.


Citaat:
Een putboring mag niet zomaar, daarvoor is er een aanvraag nodig en een vergunning.
Dan stelt zich de vraag wat ga je in je tuin sproeien?
De gazon? minimum 4 liter /per dag .
Struiken en hagen ? 8liter per meter kroonomtrek of per strekkende meter haag
Bomen? Afhankelijk van de soort, maar een gewone beuk heeft op 10 jarige leeftijd al zo'n 300-350 liter water per dag nodig.
Stel je hebt 1000m² gazon = 4000liter water op 1 dag
een 200lm haag rondom = 1600 liter
pakweg een 40m² struiken en vaste plantjes : 300l
groentetuintje van 100m² : 1000/2000liter ( tomaten hebben meer water nodig dan wortelen)
De optelling geeft ons een gemiddelde van 7000literper dag.
De grootste slokop is het gazon.
Juist degene die bij putboringen het rapst te lijden hebben van het zakken van het grondwaterpeil, dat jij sneller laat zakken door je waterwinning, dus nog meer water trekken, maar daardoor zakt het weer sneller, put dieper boren, nog moeilijker want de grondwatertafel is zo ver gezakt dat de capillaire werking van de bodem het water onbereikbaar maakt niet alleen voor de gazonwortels maar nu ook voor struiken en bomen. Pfff, beetje omgekeerde wereld niet?
Daar komt nog bij dat - afhankelijk van de streek - je ijzerhoudend water tegenkomt. Hier zit deze ijzerhoudend water op een diepte van cc 10 meter. Niks waard want je kan je planten alleen bevloeien met een ondergronds beregeningsysteen of met druppelslang, maar dat ijzer roest en koekt aan. Na verloop van enkele jaren of zelfs na 1 jaar kan je alle sproeiers, leidingen of druppelslangen weggooien wegens volgekoekt.
Wil je toch sproeien bovengronds? Neem dan de bruine roestkleur op planten , gazon en verhardingen er dan wel even bij. Oja en niemand eet graag extra ijzer op zen groentjes ( als ze willen groeien tenminste)Maar de planten sterven ook af, het bladgroen functioneert gewoon niet meer onder die roestlaag.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden