Los bericht bekijken
Oud 4 april 2019, 23:34   #4
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard

Een citaat uit het radio-interview van 4 april 2015:
“De situatie is volledig scheef getrokken: de regering heeft beslist dat ze u vanaf nu geen gerechtskosten meer moet betalen als ze een zaak verliest maar dat ze zelf wel een deurwaarder op u mag afsturen als ze wint.”
Wat sterk opvalt is dat parlementsleden niet echt goed lijken te beseffen wat ze stemmen. Ze drukken op het knopje omdat ze het bevel krijgen van de partij.
RC: Rolrecht, Bestuurlijke Lus, Rechtplegingsvergoeding hebben we nu besproken. Allemaal recentelijk aangepaste wetten. In principe worden wetten voorgedragen door parlementsleden. Hebt u er zicht op uit welke hoek die wetgeving komt?
PhVdC: “Dat is een zeer interessante vraag. Ik zou wel eens de persoon willen tegenkomen die de pen vasthoudt. Ik heb de indruk dat parlementsleden niet altijd goed beseffen wat ze stemmen. Het voorbeeld van de Rechtplegingsvergoeding, waarbij de overheid vrijgesteld wordt, heeft tot commotie geleid. En dan erkenden sommige parlementsleden van de meerderheid dat ze niet wisten wat ze stemden. “We kregen het bevel van de partij om mee te stemmen, en hebben dat gedaan”.”

RC: In principe passeren wetten toch eerst door parlementaire commissies? Ergens is er een initiatiefnemer. Weet u wie bijvoorbeeld die wetgeving van de Bestuurlijke Lus indiende?
PhVdC: “Neen. Ik vis er soms naar en heb één persoon gevonden die verantwoordelijke is voor de tekst over het Rolrecht bij de Raad van State, en als ik die tegenkom, zal ik dan wel zeggen wat ik ervan vind.”

RC: Dat is dan een parlementslid?
PhVdC: “Neen, dat zijn doorgaans medewerkers van het kabinet van een minister. Men zegt soms dat de minister in de fout gegaan isn maar ik vraag me soms af of de minister wel altijd weet wat hij voorstelt als tekst. Hij heeft zoveel zaken te doen, wordt opgejaagd door door media, internet, door zijn partij… Hij weet dus niet altijd heel goed welke teksten hij indient. Hij zal de teksten en zijn kabinetsmedewerkers wel verdedigen, maar soms gaan die in de fout.”

RC: De parlementairen weten niet wat ze tekenen en de minister weet niet wat hij tekent …?

PhVdC: “Ik verwoord het voorzichtig: ze weten niet altijd even goed wat ze tekenen, ze weten ook niet altijd even goed wat ze voorstellen. Je moet het ook zien in het spel tussen meerderheid en oppositie.”

RC: Over welk kabinet gaat het dan hier?
PhVdC: “Voor de Bestuurlijke Lus is het vooral de minister van Ruimtelijke Ordening die verantwoordelijk is. Dat was destijds minister Muyters (N-VA) en nu mevrouw Schauvliege (CD&V). Soms is die gerechtelijke procedure de enige spreekbuis voor de burger. “

RC: Dat is op Vlaams niveau. En op nationaal niveau, de kost voor de Raad van State?
PhVdC: “Dat is de minister van Binnenlandse Zaken. Dat was in het verleden minister Milquet (CDH) en tegenwoordig Jan Jambon (N-VA). Maar die erft gewoon het pakket van zijn voorgangster en moet met loyaliteit verdedigen wat in het verleden niet altijd keurig gebeurd is.”
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 april 2019 om 23:34.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden