Discussie: naar....Mars
Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2021, 19:27   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Klopt het dat de Perseverance ook bodemmonsters naar de aarde kan terugsturen of heb ik dat ergens verkeerd gelezen ?
Ik kan immers dat artikel niet meer terugvinden.
Yup, blijven zoeken.

Als je nu eens Perseverance in wikipedia ingeeft?

Citaat:
Het doel van Perseverance is onder andere het verzamelen van bodemmonsters. Met een vervolgmissie rond 2030 zullen deze monsters teruggebracht worden naar de Aarde.[1]
Dan heb je referte 1 en die is:
Citaat:
https://edition.cnn.com/2021/02/18/w...rnd/index.html

The rover will explore Jezero Crater, the site of an ancient lake that existed 3.9 billion years ago, and search for microfossils in the rocks and soil there. Follow-up missions will return samples of this site collected by Perseverance to Earth by the 2030s.
Uiteraard hoeven ze die monsters niet terugsturen, ze krijgen ook anders de nodige data van eventueel leven, neem ik aan.
Die chemische analyse-apparatuur zal wel allemaal aan boord zijn neem ik aan.

Citaat:
Ontwerp

Bij het ontwerpen van Perseverance heeft Marsrover Curiosity als startpunt gediend. Dat gold voor zowel het landingssysteem als de rover zelf. Het het landingssysteem is echter op enkele punten geüpgraded. Zo kon de software de remkracht van de parachute van de afdaalcapsule licht aanpassen. Ook kon de skycrane-module autonoom een geschikte landingsplaats voor perseverance uitzoeken met behulp van zijn radar, waardoor bij een potentiële afwijking in de binnenkomst van de martiaanse atmosfeer de missie kon worden gered door de rover op een andere plaats neer te zetten.

De rover is voorzien van zeven instrumenten:[2]

Mastcam-Z: een geavanceerd camerasysteem voor het bestuderen van oppervlaktemineralen.
MEDA: een sensorsuite voor het meten van temperatuur, windsnelheid, windrichting, druk, vochtigheid en stof.
MOXIE: een experimentele technologie waarmee zuurstof onttrokken wordt uit de atmosfeer van Mars.
PIXL: een RXL-spectrometer om chemische elementen te identificeren en een camera die close-upfoto's maakt van gesteente en grondtexturen.
RIMFAX: een bodemradar die de geologie onder het oppervlak tot 10 meter diep in kaart brengt.
SHERLOC: een ultraviolette Raman-spectrometer die samen met een UV-laser en een camera, organische stoffen en mineralen kan detecteren die veranderd zijn door water.
SuperCam: een instrumentensuite voor het onderzoeken van gesteente en aarde naar chemische verbindingen. De suite bestaat uit een camera, laser en spectrometers.


Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2021 om 19:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden