Los bericht bekijken
Oud 18 april 2021, 07:37   #110
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Het feit dat bekend zou zijn dat er bij de longaandoening door het coronavirus ook het risico op bloedklontering kan voorkomen doet niks af aan het feit dat je net door vaccins het risico loopt op overlijden aan bloedklontering.
Het 'geneesmiddel/vaccin' is dus erger dan de kwaal want vaccins zouden net moeten voorkomen dat je ziek wordt of overlijdt (aan trombose door het virus!) en niet net bloedklontering veroorzaken bij gezonde mensen door vaccinatie!
Eerst even: je zegt hier dus heel wat anders dan in die post waar ik op reageerde. In die vorige post zei je dat er nu opeens verzonnen was dat je bloedklonters kreeg van corona als reactie op de nieuwsberichten over Astrazeneca en dat dat bewees dat we voorgelogen worden. Ik beschouw dat idee hierbij als voldoende gecountered.

Wat je nu zegt is "het middel is erger dan de kwaal want er gaan mensen dood door vaccinatie in plaats van dat ze doden voorkomen". De waarheid ligt complexer. In Nederland (excuses dat ik niet Belgischer georiënteerd ben, ik gebruik hier vaak Nederlandse cijfers, daar zit ik toch wat beter in) zijn tot nu toe rond de 225 mensen overleden na vaccinatie. In sommige gevallen zal dat toeval zijn geweest, in andere gevallen was de immuunrespons een beetje een laatste zetje, maar in veel gevallen zal het vaccin ook echt de boosdoener zijn geweest. En dat is heel vervelend. Dat is veel. Als er iemand 225 mensen had neergeschoten zouden we die aan de hoogste boom willen opknopen. Maar in context: aan covid zijn tot nu toe in Nederland zo'n 17.000 mensen overleden. Het aantal mensen dat covid gehad heeft ligt nu in dezelfde orde van grootte als het aantal mensen dat gevaccineerd is, dus de kwaal lijkt ongeveer 100 keer dodelijker dan het middel. Zeker als je er rekening mee houdt dat de vaccinaties in grote hoeveelheden naar hele oude en zwakke mensen zijn gegaan, terwijl covid meer gespreid over de bevolking rondging. In werkelijkheid is het verschil dus waarschijnlijk groter.

Dan hoor je weleens "maar aan covid gaan vooral oude mensen dood, aan de vaccins sterven jonge mensen". Maar dat beeld is vertekend. Van die 225 doden na vaccinatie waren er 3 jonger dan 65. 3. Oké, dat is een iets verouderd cijfer, het zouden er ondertussen 4 kunnen zijn. Veneuze sinustrombose is een bijwerking van het Astrazeneca vaccin, maar het is een hele zeldzame bijwerking. 1 op de 100.000 patiënten. Als er een virus rondging waar 1 op de 100.000 patiënten ernstig ziek van werd zaten we nu niet in een lockdown. Dat zijn op heel de Benelux 300 mensen. En de vaccins helpen wel degelijk tegen het coronavirus, wat dus veel dodelijker is dan het vaccin. Ze brengen de kans dat je besmet wordt omlaag, ze verminderen de ernst als je het wel krijgt en ze verlagen de kans dat je het doorgeeft. Tenminste, die laatste twee zijn heel lastig om statistisch ook echt hard te bewijzen, maar er zijn hele goede redenen en aanwijzingen om er tot er signalen van het tegengestelde zijn van uit te gaan dat het wel zo is.

Het middel is dus niet erger dan de kwaal, en het middel helpt ook ruim meer schade door de kwaal te voorkomen dan het zelf aanricht. Dat gebeurt niet altijd in dezelfde individien, wat lullig is. Een gezond jong persoon die overlijdt door AstraZeneca had waarschijnlijk statistisch gezien nauwelijks last gehad van covid, en tegelijkertijd had een gezond jong persoon die overlijdt aan covid waarschijnlijk statistisch gezien nauwelijks iets gemerkt van AstraZeneca. Je weet nooit of je in een van die groepen gaat vallen, en je weet dus niet wat de goede gok is. Je kan enkel nadenken over wat de goede beslissing is: de vaccins zijn allemaal veel veiliger dan covid. En sommige vaccins zijn dan weer nog wat veiliger dan anderen.

Er zijn weinig medicijnen zonder nadelen. Daarvoor is onze biologie te complex. Als je een keer goed depressief wilt worden moet je je (ironisch genoeg) eens inlezen over antidepressiva. Het is het beste wat we hebben en kan mensen heel erg helpen (in combinatie met therapie! (over het algemeen)), maar het is nog steeds troep. Dat is de realiteit van farmaceutica. Maar de nadelen van badwater erkennen is iets anders dan het kind met dat badwater weggooien. Geneesmiddelen hebben ook voordelen, en zeker vaccins. Vaccins in het algemeen zijn geweldig, een van de beste uitvindingen ooit, zeker op geneeskundig vlak. En de coronacaccins lijken geen harde uitzondering, ze voorkomen nog steeds veel meer leed dan ze veroorzaken, ook AstraZeneca. De vraag hoeveel dagen we achter gaan lopen als we stoppen met AstraZeneca ten voordele van de andere vaccins en wat dan de balans van voor- en nadelen zijn vind ik nog wel terecht en een interessante case, maar verder zou ik niet gaan. En zeker Janssen zou ik liever vandaag dan morgen weer terug op het menu zien.



P.S. Dit is een van die posts die langer uitviel dan gehoopt en die ik niet op mijn telefoon had moeten willen typen. Mijn excuses voor de vast aanwezige typfouten.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 april 2021 om 07:43.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden