Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2019, 21:22   #149
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De ontwikkelingen in deze tijd gaan vele malen sneller dan 100 jaar terug.
België is een land ,dat altijd achter ontwikkelingen aanloopt en nooit vooruit.
Daarom zie ik Brussel nooit meer in zijn geheel Nederlandstalig worden..
1° Kunt ge een aantal voorbeelden geven van hetgeen ge bedoelt inde twee eerste zinnen ?
2° Ik zie dus totaal niet het oorzakelijk verband tussen hetgeen ge stelt in die eerste twee zinnen de stelling dat Brussel nooit meer Nederlandstalig kan worden.

Brussel kan dat overigens wel maar dan moet de Nederlandstaligheid er gepromoot worden. Er zijn trouwens goede initiatieven, maar die worden teniet gedaan door diegenen die er met een Leeuwevlag zwaaien onder het motto "eigen volk eerst" en een antimigranten discours afsteken terwijl de overgrote meerderheid van de Brusselse bevolking een migratieachtergrond heeft. Goed dus dat het Vlaams Belang in dat opzicht van stijl is veranderd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ook een confederaal België, zoals nu wordt bepleit door NVA, zal de Vlamingen niet opleveren, wat ze binnen een Nederlandstalige staat kunnen bereiken.
Frankrijk blijft een belangrijk buurland van België dat altijd een zware stem blijft hebben in Wallonië, Brussel en België.
Alleen samen met Nederland kan Vlaanderen de Nederlandse taal en cultuur overeind houden in Europa en zeker niet met Wallonië.
Wat dat laatste betreft sluit dat eerste het tweede niet per se uit. Want had het VKN blijven bestaan dan was Brussel nu een Nederlandstalige stad. Een hereniging kan dus ook gebeuren zonder Wallonië af te stoten.
Maar dan een hereniging op konfederale basis aansluitend bij de konfederale traditie die de (beide) Nederlanden kenmerkte van in de Bourgondische tijd tot aan de Franse annexatie.
Maar dan ditmaal een konfederatie op kulturele basis, met drie of vier komponenten: de Dietse, de Franstalige, en de Duitstalige en wat mij betreft ook nog de Friese. Vlaanderen gaat dan inderdaad samen met Nederland en vormt er één staat mee in die konfederatie. En toch krijgt Frankrijk niet zo maar een departement gratis en voor niets erbij. Integendeel Dietsland heeft zelfs een geografische buffer.
Moet ik nog eens de Pragmatieke Sanctie in herinnering brengen ?
Niet België moet herschikt worden op konfederale basis, maar het gedeelte van de Nederlanden waarmee Frankrijk en Pruisen niet mee zijn aan de haal gegaan, de Benelux met andere woorden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden