Los bericht bekijken
Oud 10 december 2012, 12:23   #21
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Rare redenering. Als openbaar vervoer succesvol is, concludeert u dus dat het "te goedkoop" is. Misschien was het echter juist de goed prijszetting die mensen aanzette de wagen in de garage te laten staan en de trein op te gaan.
Dat was in mijn geval zeker zo. Nu neem ik door heel die tralala opnieuw terug de wagen voor grensoverschrijdend verkeer. Ik moet vaak in Leiden, Utrecht of zelfs Roosdendaal zijn, voor deze bestemmingen kan je dus overigens weinig uitrichten met de FYRA. Ik heb nu de keuze tussen ellenlange wachttijden en gemiste treinen tussen het overstappen of slechts een beperkte flexibiliteit, of daarentegen een ruime mate van flexibiliteit met de wagen. Als ik buiten de spits reis vanuit Antwerpen naar betreffende NL steden met de wagen ben ik slechts de helft tot een derde van de tijd kwijt en als ik toch eens met de FYRA zou kunnen gaan, komt de wagen me tegenwoordig een pak goedkoper uit. Ik weet dat ik hiervoor niet de milieuprijs zal krijgen, maar mijn tijd is me iets te kostbaar om me op te offeren urenlang in een in pan vallende trein te begeven. Binnen de spitsuren wordt het een ander verhaal, want dan zijn ook de Nederlandse wegen vaak een hel, zeker alles tussen Breda - Utrecht - Amsterdam en de hele 'randstad'. Maar zelfs dan is het niet een garantie dat de trein noodzakelijk sneller is, tenzij je een meeting hebt vlakbij de stations van Rotterdam en Amsterdam en je dus slechts één rechtstreeks FYRA lijn dient te nemen.

Om je een vergelijk te geven: op een laatavond (dus na de spits) rij ik met de wagen over het traject Leiden-Antwerpen anderhalf uur van deur tot deur, het treintraject Leiden-Roosendaal-Antwerpen (laatste verbinding overigens met een tergend trage boemel) kost me enkel aan treintijd meer dan 2 uren, neem daar dan nog de verplaatsingstijden van en naar het station en je komt al op + 45 minuten, zit je al bijna aan 3 uren reistijd, uiteraard enkel theoretisch en zonder enige wachttijd onderweg en in de veronderstelling dat de treinen op tijd rijden. Zo heb ik reeds meerdere malen op een vrijdagavond het traject Utrecht-Antwerpen, mét Amsterdammer, afgelegd in + 6 uren. Schol !

En zoals ik zijn er velen, de NMBS/NS jaagt duizenden mensen terug de eigen wagen in. Ik heb het niet enkel over FYRA, kijk nu naar de tientallen ochtend- en laatavondtreinen die door de NMBS werden afgeschaft, mensen geraken niet meer op of van hun werk. Enige optie: het stalen ros.

Even nog een vraagje: stopt de FYRA nog onder Amsterdam/Schiphol (dus de luchthaven) ?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden