Discussie: Contigentering
Los bericht bekijken
Oud 8 januari 2007, 12:56   #5
Slimmy Slam Slimbo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 maart 2003
Locatie: België - Belgique - Belgien
Berichten: 95
Standaard

Geachte Dr. Ide,

zelf ben ik laatstejaarsstudent geneeskunde. In de sessie met Dr. Vankrunkelsven (http://forum.politics.be/showthread....7#post2316447), heb ik al aangegeven dat ik, als Vlaams geneeskundestudent, indertijd geweigerd heb om uw petitie te ondertekenen. Ik was en ben nog steeds lid van de Leuvense studentenvereniging Medica (www.medica.be), die uw petitie officieel wel steunt. Bij deze weet u dat er ook andere stemmen klinken binnen Medica.

Immers, met die petitie kon je dan wel naar minister Demotte trekken, maar de echte slachtoffers van de gedwongen doorvoering van de contingentering in Wallonië anno 2004+, zouden de Waalse geneeskundestudenten geworden zijn.

Reden: doordat de Waalse overheid, onder druk van Franstalige rectoren, steevast de numerus clausus heeft uitgesteld, zouden anno 2004 een hele reeks zevendejaarsstudenten geneeskunde (in Wallonië) te horen krijgen dat ze hun riziv-nummer wel zouden kunnen vergeten. De financiële inspanningen die hun ouders hebben geleverd voor zeven jaar aan een stuk, heeft niets teweeg gebracht.

Zeg nu eens eerlijk, dokter, wie is hier het grootste slachtoffer: de Vlaamse student, die ooit geweigerd is om aan een zevenjarige opleiding te beginnen? Of de Waalse, die na zeven jaar studeren te horen krijgt dat het allemaal voor niks is geweest. Of de Waalse ouders, die hun investering, om het zo te zeggen, tot niets herleid zien?

De Vlaamse student heeft er hooguit een emotionele kater aan overgehouden, maar is vandaag inmiddels al met een andere opleiding begonnen. Zo zou het ook mij vergaan zijn, mocht ik niet geslaagd zijn voor het ingangsexamen.

Het is waar dat de Waalse overheid hierin gefaald heeft. Maar ik vind niet dat een deel van de Belgische geneeskundestudenten hiervan het slachtoffer mag worden. Ik weet dat u van een politieke strekking bent, die geneigd is om minder rekening te houden met de belangen van de Waalse medeburger, en dat is uw goed recht.

Waarom is het hier in België toch weer fout gelopen? Denken "de" Walen anders? Zijn "de" Walen te laks? Zijn "de" Vlamingen te braaf?

Neen, de fout ligt bij onze federale staatsstructuur die er geen is.

Immers, in een échte federale staat geldt dat waar een regio (Wallonië) faalt een federaal akkoord (de "verdeelsleutels" voor de contingentering) door te voeren, de federale overheid de bevoegdheid overneemt, of op z'n minst ingrijpt. De federale staat Duitsland is daar een voorbeeld van: Bundesrecht bricht Landesrecht, wordt het daar genoemd.

Helaas is het in België anders gesteld: de federale regering staat hier niet hoger dan de deelregeringen, en kan dus niet ingrijpen. Dat was de wens van nationalistische krachten in het verleden. De verdeelsleutel van de contingentering wordt (terecht) op federaal niveau georganiseerd, want deze is in het belang van alle burgers. Maar de gemeenschappen voeren ze effectief uit en kiezen elk hun eigen manier, heel eenvoudig omdat het onderwijs (zelfs het hóger onderwijs) een communautaire bevoegdheid is.

Eenvoudiger, en rechtvaardiger zou zijn de uitvoering van de contingentering op federaal niveau te organiseren. Dan is er één systeem voor �*lle Belgische studenten die genees- of tandheelkunde willen studeren. Dan is er één systeem van numerus clausus, dan krijgen Franstalige rectoren niet langer de kans om veilig achter de taalgrens te wegen op het beleid van een Franstalige minister van sociale zaken.


Ben ik nu onverantwoord mild voor de Franstalige minister Demotte? Niet echt. Ik heb immers wel een petitie tegen het uitgangsexamen van de kinesisten ondertekend: immers, hier waren �*lle Belgische studenten kinesitherapie slachtoffer van. Door deze petitie te ondertekenen, had ik niet het gevoel dat ik een deel van m'n medestudenten in de kou zette.

Het is immers niet "wij" tegen "zij".


Vriendelijke groet
__________________
Democratie vandaag : luisteren naar iedereen, maar toch je eigen gedacht doen...

Laatst gewijzigd door Slimmy Slam Slimbo : 8 januari 2007 om 13:06.
Slimmy Slam Slimbo is offline