Los bericht bekijken
Oud 1 december 2017, 16:57   #968
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik herinner mij niet veel meer van die hele lectuur. Hij kwam toch uit een christelijk nest. Met zijn nauwe moederband was de richting van zijn wending niet zo verwonderlijk. was het niet zijn ongeruste moeder die alles in het werk stelde om hem te laten bijdraaien en hem in contact bracht met Ambrosius.?

Volgens mij bevat het Christendom een serieuze portie manicheïsme.

Citaat:
Either God wants to abolish evil, and cannot; or he can, but does not want to. ... If he wants to, but cannot, he is impotent. If he can, but does not want to, he is wicked. ... If, as they say, God can abolish evil, and God really wants to do it, why is there evil in the world?
-Epicurus-
Theodicee...

Na de vraag "bestaat God?" behoort de tweede vraag, de vraag '"waarom is er kwaad" tot de diepste menselijke vragen ooit gesteld.

privitio boni:



Augustinus was de eerste die dit uiteenzet en zegt dat kwaad een gebrek aan goed is (privitio boni). Wat in
tegenspraak is met het manicheïsme, want het ontkent ontologisch dualisme en handhaaft strikt monotheïsme.
In het christendom is het kwaad niet iets dat ontologisch actief en vitaal is, het is eerder iets dat tekortschiet (aan goed) en beroofd is (van goed).

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 december 2017 om 17:09.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden