Discussie: Taalgrens
Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2020, 22:24   #441
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik sta verbaasd. U beschikt blijkbaar over een alziend oog en u het daardoor beter weet dan de metingen die werden uitgevoerd.

Maar, ach, wat baten... U kent wel het vervolg.
Geachte heer van den Berghe

Op het wereldwijde web kan u ongetwijfeld een opstel aantreffen waarin wordt vermeld dat Vlamingen tijdens het weekeinde graag wielrennen maar tijdens de werkweek de wagen blijven verkiezen. Er heerst nog steeds een minachtige houding jegens het rijwiel als gewoon vervoermiddel. Er bestaat ook een grote schare aan bedorven mensen die met de wagen naar een zaal rijden om aan lichaamsbeweging te doen en meer bepaald standrijwielen...te gek voor woorden!

Hoe dan ook de zeer lichte vooruitgang van het rijwiel tijdens de werkweek is gestaafd door de metingen in uw aangehaald opstel. Eerlijkheidshalve, merk ik met mijn alziend oog daar als verwoed rijwieler niet veel van. Ik heb vandaag tijdens mijn woon-werk afstand slechts enkele rijwielen gezien in tegenstelling tot de honderden wagens. Het weer bepaalt ook veel. Bij regen of sneeuw ben ik als rijwieler dikwijls alleen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar dus wel. U ziet die "ongezondere of luie jonge mensen" liever achter het stuur dan op een elektrische fiets... En dan maar klagen over die "lompe, gevaarlijke stinkbakken"...
Er zijn er nog die stroomrijwielen een wijze van valsspelen vinden en daarom zelf niet doen. Rijwielen is trappen zonder ondersteuning. Een beetje echte beweging mag nog wel hoor want bijna de helft van de Vlamingen is nog steeds te dik. (Hogesnelheids)stroomrijwielen zijn eigenlijk brommers zonder lawaai en onmiddellijke vervuiling. Bovendien dienen stroomrijwielers niet bij ons te klagen over bergop of tegenwind en ons niet op te jagen op een aan beide zijden met struiken ontsloten rijpad. Ik voel me niet (nauw) verwant met hen.

Er zijn ook nadelen aan het stroomrijwiel verbonden:

- heel duur
- dient meer binnen gebracht te worden voor onderhoud en ook meer stoornissen
- beperkt rijbereik
- te dikke banden voor een stalrek zoals een bergrijwiel
- niet zo vriendelijk voor de leefomgeving als blijkt


Het zou misschien wel een goede zaak zijn om alle brommers door stroomrijwielen in te wisselen maar dit is ook werk voor onze beleidsmannen.

Tot slot: er was ook nog een gestalde wagen die stonk omdat er een vervloekt rokertjes inzat. Twee keer verbranden, tweevoudige pret!

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden