Discussie: Natuurlijke rechten
Los bericht bekijken
Oud 26 juni 2004, 13:16   #67
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha

Is dat zo?
Integendeel, het Sociaal Darwinisme is de meest onnatuurlijke en meest mensonterende filosofie die enigzins denkbaar is en dat ervan uitgaat dat individuen, klassen, rassen, [...] socio-economisch onderhevig zijn aan natuurlijke selectieprocessen.
...
Darwin zelf verzette zich tegen deze visie. Altruisme is bepalend geweest voor het succes van de menselijke soort.
Altruisme uit eigenbelang.
Uiteraard wordt altruisme ingegeven door eigenbelang, een vrij mens doet niets zonder tegenwaarde. Zelfs moeder Theresia handelde uit eigenbelang.
Ik denk dat je altruisme kan uitsplitsen in drie hoofdlijnen:
- Instinctmatig altruisme: het eigenbelang is rechtstreeks verbonden met het groepsbelang.
- Berekend altruisme: men stijgt in aanzien binnen de groep wat een rechtstreeks eigenbelang vertegenwoordigd.
- De wetenschap dat men op het altruisme van anderen en de groep kan rekenen wanneer dit nodig is.

Ik heb het al eerder geschreven, ik geloof niet in goede en slechte eigenschappen van de mens. Alle eigenschappen zijn nuttig gebleken om zichzelf en de groep waartoe men behoord instand te houden. De evolutie heeft dat zo bepaald, daar kan men niet omheen.
Maar aangezien, tot in een vrij recent verleden, het voortbestaan van de groep de essentiele voorwaarde was om in de primaire doelstelling van het leven te slagen, nl de voortplanting, zijn het vermogen tot samenwerking en altruisme evolutionair van een hogere orde dan de eerder primitieve en instinctmatige eigenschappen van het individu.

Het sociaal darwinisme en het kapitalisme herleiden de samenleving tot een strijd van allen tegen allen en zijn daardoor, om het in darwinistische termen uit te drukken, een degeneratieverschijnsel
@lpha is offline