Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2010, 12:58   #8
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tick Bekijk bericht
Ik ken maar weinig mensen die een auto hebben en dat niet noodzakelijk nodig hebben. Nu ik er over nadenk, ik ken er geen. Wat ik wel weet is dat als mijn vriendin met de bus naar het werk moet gaan dat ze minstens 1,5 uur onderweg is en dat is dan nog een snelbus.(20 - 30 min auto) En als ik de bus naar men werk moest nemen dat ik ook minstens 1,5 uur onderweg ben (15 min max met de auto). Dat is dus 3 uur heen + terugweg Als alle bussen nog vlot op elkaar aansluiten.
Op die onderhalf uur ben ik gaan winkelen, kinderen ophalen en al aan het eten maken en misschien heb ik dan nog wat tijd om van mijn avond te genieten.
Dus openbaar vervoer nemen, niet als het zo blijft geregeld.
Het is maar hoe je het bekijkt hé. Mijn buurman heeft ook zijn auto broodnodig ( volgens hemzelf dan ) om naar de bakker te gaan 2 straten verder.

De realiteit is dat 75 % procent van de mensen op minder dan 10 km van het werk woont en dat er dus wel degelijk alternatieven zijn. Een afstand tot 10 km is bv perfect fietsbaar en je hebt hierbij zelfs geen openbaar vervoer nodig (het excuus van “met het openbaar vervoer duurt het te lang en biedt geen voldoende alternatief vervalt hierbij dus). De mensen zitten a.h.w. vaak enggeestig vastgeroest in hun gewoontes en zeggen al snel “ik heb mijn wagen absoluut nodig”. Voor afstanden tot 7.5 km neemt meer dat 1 op 3 de fiets in Nederland.

Ik denk dat men vooral het gebruik moet gaan ontraden door de brandstofprijzen op te slaan. Te goedkope brandstofprijzen hebben ertoe geleid tot het ontstaan van een cultuur waarbij men te pas en te onpas in de auto stapt om zich te verplaatsen – zonder dat men zich daarbij vragen stelt of nadenkt over zijn verplaatsingsgedrag. Als men de brandstofprijzen doet toenemen, zal men zich wel “bewust” gaan verplaatsen en tevens zal men nog meer gaan kiezen voor zuinige wagens waardoor op zijn beurt dit marktsegment zal vergroten.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 juni 2010 om 12:59.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden