Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2010, 13:28   #9
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is maar hoe je het bekijkt hé. Mijn buurman heeft ook zijn auto broodnodig ( volgens hemzelf dan ) om naar de bakker te gaan 2 straten verder.

De realiteit is dat 75 % procent van de mensen op minder dan 10 km van het werk woont en dat er dus wel degelijk alternatieven zijn. Een afstand tot 10 km is bv perfect fietsbaar en je hebt hierbij zelfs geen openbaar vervoer nodig (het excuus van “met het openbaar vervoer duurt het te lang en biedt geen voldoende alternatief vervalt hierbij dus). De mensen zitten a.h.w. vaak enggeestig vastgeroest in hun gewoontes en zeggen al snel “ik heb mijn wagen absoluut nodig”. Voor afstanden tot 7.5 km neemt meer dat 1 op 3 de fiets in Nederland.

Ik denk dat men vooral het gebruik moet gaan ontraden door de brandstofprijzen op te slaan. Te goedkope brandstofprijzen hebben ertoe geleid tot het ontstaan van een cultuur waarbij men te pas en te onpas in de auto stapt om zich te verplaatsen – zonder dat men zich daarbij vragen stelt of nadenkt over zijn verplaatsingsgedrag. Als men de brandstofprijzen doet toenemen, zal men zich wel “bewust” gaan verplaatsen en tevens zal men nog meer gaan kiezen voor zuinige wagens waardoor op zijn beurt dit marktsegment zal vergroten.
Je negeert het feit dat auto's voor meer dan enkel woon-werk verkeer gebruikt worden. Daarnaast zijn veel van onze wegen veel onveiliger voor fietsers dan dat dat het geval is in NL (ik weet het oorzaak en gevolg is hier verstrengeld maar zouden er nu in VL evenveel mensen fietsen als in NL, onze doden verdrievoudigen ofzo)

Europa
732 – Monaco (2005)
592 – Italie
591 – IJsland (2005)
559 – Duitsland
518 – Zwitserland
509 – Verenigd Koninkrijk
505 – Oostenrijk
500 – Frankrijk
472 – Luxemburg
470 – Belgie
460 – Finland
459 – Zweden
459 – Spanje
444 – Nederland
437 – Noorwegen
409 – Ierland
399 – Portugal
379 – Griekenland
364 – Denemarken

^ lijst van aantal auto's per 1000 inwoners in verschillende landen. Het verschil tussen België en NL qua autobezit is nauwelijks verschillend
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden