Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2011, 14:36   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Ja, dat weet ik,... doch ik bedoel ; als men de voorrangs-regel zou afschaffen(nogmaals...ik heb het hier enkel over de zijwegen van een (hoofd)weg... dus T-kruispunten) .... dan hoefden die B15 borden er niet te staan... that's all...
In je eerste post had je het over de voorrang-van-rechts regel, wat er in die ... staat weet ik niet; en nu over (algemene) voorrangs-regels. Dus ik neem nu aan dat je het hebt over alle mogelijke (met borden) voorrangsregels aan een "T-kruispunt". Is dat zo ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54
Mijn vraag betreft hier de voorrangsregel op een weg(hoofdweg/straat/steenweg...enz.), waarop verschillende zij-wegen op uitmonden ... dus 'T-kruispunten' ...
Momenteel bestaat er op zulke plaatsen de 'voorrang-van-rechts-regel', ... maar zou het niet veiliger(iemand die vanuit een zijstraat op een rechte baan wil,MOET ZOWIEZO STOPPEN,of toch minstens vertragen, om links of rechts af te slaan) en tevens besparend(borden niet meer nodig op hoofdweg na elke zijweg) zijn, als men op elke 'T'-zijweg de voorrang AFSCHAFTE ???
N.B. : ik heb het hier enkel op T-kruispunten voor...
Weet je wat ik citeer de algemene voorrangsregel uit de wegcode, en jij past ze aan in betrekking op "T-kruispunt". Of je zegt wat er aan die regel moet veranderd worden, of wat je niet bevalt.

Natuurlijk moet je eerst en vooral een *duidelijke definitie* hebben voor T-kruispunten, zodat elke bestuurder weet dat hij een T-kruispunt nadert... ook zonder borden... in alle omstandigheden (ook besneeuwde weg en landschap)

Citaat:
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1 B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/171-art12
Ga je gang !

bvb, wat bij een * Y -kruispunt* ?


Citaat:
.... dan hoefden die B15 borden er niet te staan... that's all
Maar dan weet de bestuurder op de hoofdweg niet dat hij een T-kruispunt nadert waar hij eventueel oprijdend verkeer kan verwachten (waar hij wel voorrang op heeft, maar dat doet er niet toe).

Ik dacht toch wel dat het veiliger is voor het voorrangsverkeer als men weet dat er daar achter een bocht/struikgewas/huizenblok/eenderwat een zijstraat op de hoofdweg uitmondt ? Of niet ?

Borden zijn niet alleen verkeersregels maar tegelijk ook waarschuwingsborden en/of gevaarsborden (zoals eigenlijk de B15 en B17 : rode rand - driehoek met punt naar boven)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 juni 2011 om 15:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden