Los bericht bekijken
Oud 3 december 2017, 15:58   #160
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
<en dat ze in de uitoefening van hun mandaat, noch in rechte, noch in feite, mogen worden gebonden.">????
En wat betekent dat? Dat ze boven de wet staan??? En wat heeft dat te maken met art 33??? Dat over de koning gaat?

BROV OK!

Vergeef me mijn onkunde maar ik begrijp niet hoe je wetgevers aangeduid door loting kan laten functioneren parallel aan en mixed met representatief aangeduide wetgevers.
Dat betekent dat een overeenkomst die het stemgedrag van een verkozene bepaald onwettig is. Zo zou men ook kunnen stellen dat een regeerovereenkomst (die ook het stemgedrag bepaald) eigenlijk onwettig is. Maar ook een 'beperkt mandaat' kan dus wettelijk niet, bv dat de verkozene zou stemmen zoals dat bepaald wordt door de burgers via een website of iets dergelijks. Zij beslissen dus rechtmatig wat ze willen. Een verkozene die dus niet stemt zoals de partij voorschrijft kan dus ook niet uit zijn functie ontzet worden (wat ze wel proberen) maar hij/zij zal wel kunnen fluiten naar een verkiesbare plaats op de lijsten van die partij bij de volgende verkiezingen.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden