Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2014, 13:28   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Uiteraard heb ik wel iets verloren: de mogelijkheid om op die lap grond mijn ding te doen, de mogelijkheid om hierin te investeren en er beter van te worden. "Verlies" is niet per definitie iets materieels.
Wat je inderdaad kwijt bent, is een illusie dat je iets ging winnen

Zoals ik al zegde, je had het niet. Als je het niet krijgt, ben je (behalve je illusie) niks kwijt. Je bent enkel iets kwijt ten aanzien van de hypothetische toestand waar je iets had bijgekregen dat je niet had. Ik ben zo ook mijn koningschap kwijt, ik ben mijn titel Wereldkampioen boksen kwijt, ik ben mijn Nobelprijs kwijt, en ik ben de tijd kwijt dat ik daarover liggen fantaseren heb.

Citaat:
Er is overigens geen enkele reden om aan te nemen dat anderen baat gehad hebben bij uw opbouw van fortuin.
In een vrije maatschappij kan dat niet anders. Ik heb mijn fortuin normaal enkel maar op drie manieren bekomen:

- door het zelf te maken (als ik met eigen handen een huis bouw, heb ik nu een huis)

- door iets te bekomen in ruil voor iets anders dat iemand anders dus MEER op prijs stelt dan wat ik bekom (anders had-ie het niet geruild he !)

- door het van iemand gekregen te hebben, die dat dus zo plezant vindt om het mij te geven dat zijn geluk groter is dan om het mij niet te geven.

Tenzij ik in totale autarchie alles zelf gedaan heb, hebben al de dingen die ik bekomen heb voor meer geluk gezorgd bij mijn ruilpartners dan wat ik gekregen heb. Mijn fortuin is dus maar een fractie van het geluk dat ik anderen heb gebracht.

In een vrije markt kan je nooit rijker worden dan de rijkdom die je anderen brengt (behalve wat je strikt voor jezelf doet).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden