Los bericht bekijken
Oud 22 september 2018, 20:55   #543
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is natuurlijk zo dat als je dichter bij de "meerderheidsstandaard" bent, dat (bij definitie) minder "uitzonderlijk" is. Maar ken jij veel mensen die ergens een erepunt maken van "hetero" te zijn ? Ik spreek niet over oversekste mensen die het de ganse tijd over seks hebben, maar over het "hetero-zijn". Ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen zeggen dat hij speciale "fierheid" of zo had dat hij "hetero" was.

Ik heb ergens het gevoel dat homo's geconfronteerd zijn met een dubbele, tegenstrijdige visie op zichzelf: enerzijds willen zij "normaal zijn zoals de anderen", maar anderzijds lijken ze ergens "fier te zijn tot een select gezelschap" te behoren.

Nu, bovenbuur geloof ik, legde dat uit door het feit dat er lange tijd een vorm van sociale repressie is geweest, en dat dat een soort tegenreactie is om zich af te zetten tegen de voor hen destijds negatieve maatschappelijke attitude. Maar kom nou, dat is al decennia voorbij. (het neemt weer toe door een import cultuur, maar daar slaan al die argumenten niet op natuurlijk)

Voor mij is een gay pride zo een beetje het equivalent van rosharigen die op straat komen om de fierheid over hun ros haar te uiten. Ik heb daar niks tegen, maar in de mate dat een rosharige zou willen dat "daar niks bijzonders aan is", is het eigenaardig om ervoor op straat te komen.
Daar ben je tweemaal 'verkeerd' in

1) Ja, er is zeker een erepunt of fierheid aanwezig (bij hetero's) ... lees gewoon wat reacties hier op het forum en ge weet al genoeg
(.. en als er al drogredenen te pas komen over verantwoordelijkheid opnemen inzake voor nageslacht te zorgen dan wordt het helemaal pathetisch )
Maar normaliter _ op zulke gelegenheden na dan _ hoeft een hetero dat niet zo uitgesproken en kan dat veel subtieler 365 dagen op 365

2) Je kan veel zeggen over de al dan niet noodzakelijkheid van die uitbundigheid di ene dag maar dat 'verzetten' tegen 'repressie' is blijkbaar wel noodzakelijk...dat wordt zowat elke dag bewezen
Misschien ligt daar nu net het probleem.
Op die ene dag en een paar bv's na leven holebi's nog steeds in een soort van kast waarvan de deur op een kier staat maar nog niet volledig open mag
praha is offline   Met citaat antwoorden