Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2019, 23:36   #302
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Weyland schreef in de draad 'Het verenigde België heeft geen toekomst meer':

De naam Dietsland alleen al doet me denken aan die weidepastoorpreken met vendelzwaaiers in korte broeken. Het loomste en oubolligste nationalisme dat we gekend hebben en dat ook maar ontstaan is omdat dat salonfähig was voor de Belgische machthebbers (boerse, maar ongevaarlijke Vlaamse plebs); die laatste waren als de dood voor een Nederlands nationalisme.

Een nationalisme met Hendrik Conscience die 'het volk leerde lezen', het type dat gedoogd werd in België, al is het maar om aan te tonen dat België niet Frankrijk isn want in de Franstalige Belgische natie heeft men ook een uniek 'Vlaams' (het was een taboe te zeggen dat het dezelfde taal was als die in Nederland).
En de Franstalige Charles De Costers bekendste boek was niet bepaald populair in België, omdat het de Nederlandse Opstand als thema gebruikte. Enkel daarom was Tijl Uilenspiegel een onpopulair boek in België, enerzijds omdat het in het Frans geschreven was en anderzijds omdat het sympathiseerde met de geuzen, door wie, indien ze hier hadden gezegevierd, België geen aparte staat van Nederland had geweest.

Het spreekt voor zich dat voorgaande generaties in de periode van het romantische nationalisme bevraaglijke keuzes hebben gemaakt. Vlaams nationalisme en de nationale mythes er rond hebben Belgicistische roots.

Alsof de naam 'Nederland' niet bij ons past in historische zin. Dat is de mooiste naam voor zo'n staat naar mijn mening.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 juni 2019 om 23:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden