Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2009, 13:50   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
De Panther heeft nooit de status kunnen verwerven die de Tiger had. De Tiger I is veruit de meest legendarische (wat niet wil zeggen de beste)

Hoewel tactisch een groot succes, bestaat de theorie dat het gebruik van de Tiger een strategische ramp voor Duitsland inhield. De beslissing om tot de fabricage van een hele nieuwe generatie zwaardere tanks over te gaan, als reactie op het ontdekken van de superieure T-34, kan beschouwd worden als één van de beslissende fouten die de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog maakten. Volgens de theorie werd een belangrijk deel van de productiecapaciteit en de brandstofvoorraad verspild aan het in dienst brengen en houden van kwalitatief betere tanks, terwijl Duitslands grootste probleem zijn kwantitatieve achterstand op de geallieerden was. Het verschijnen van een Tiger aan het front betekende dat er vijf Panzerkampfwagen IV's niet aan dat front verschenen. Deze fout werd nog verergerd door Hitlers opvatting dat er ieder jaar een nieuwe generatie tanks in het veld gebracht zou worden, waardoor hij de opdracht gaf tot het ontwikkelen van de Tiger II, Maus en Ratte.

wiki

De Duitse generaals hadden niet voor niets geijverd voor een exacte kopie van de T-34, die dan in grote aantallen geproduceerd moesten worden.

En verder zei een mederwerker van het cavaleriemuseum vorig jaar tegen mij dat de Centurion, de tank waar ik lader op was, nog zo 'n 10 dagen had meegevochten in WO II, terwijl mij en mijn mede-huzaren altijd was verteld dat de Centurion te laat kwam.
Overgens was de Centurion superieur aan de latere Sovjet-tanks, ondanks zijn logheid en trage manier van richten.
De Israelisch konden er prima mee uit de voeten.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=107463

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 17 juli 2009 om 13:52.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden